Dan Laustsen, filmfotograf

Disse dage nævnes Dan Laustsen i forbindelse med nomineringen til Academy Award for bedste fotografering i The Shape of Water selvfølgelig især for samarbejdet med filmens instruktør Guillermo del Toro gennem flere filmproduktioner (The Shape of Water, 2017, Crimson Peak, 2015, Mimic, 1997) og her i landet lige så naturligt for samarbejdet med filminstruktøren Ole Bornedal (1864-Brødre i krig, 2016, Fri os fra det onde, 2009, Kærlighed på film, 2007, Jeg er Dina, 2002, Nightwatch, 1998, Nattevagten,1994)

Her på Filmkommentaren.dk vil vi i dagens anledning som en tilsvarende oplagt erindring tillige nævne samarbejdet med filminstruktøren Anne Wivel (Søren Kierkegaard, 1994, Giselle, 1991, David og Goliath, 1988 og Ansigt til ansigt, 1987)

DOKUMENTARFILMFOTOGRAFI

At lytte efter hvad der sker i rummet… det kan man roligt sige Dan Laustsen gør i Ansigt til ansigt, hvis store styrke er, at billederne af de unge kommende præster tilsammen lukker tilskueren inde i et rum, hvor han bliver i de 166 minutter, som filmen varer. Det er nærbilleder af ansigterne, der udtrykker en kommentar eller en følelse i forhold til, hvad der bliver sagt i netop det øjeblik. Det er ansigter af typer, som vi kommer til at holde af.

Der er den stædige og den glade dreng, den kønne unge kvinde, som altid er den første til at opponere imod den stædige, den skeptiske, den tillukkede. Og lærerne med hver deres pædagogiske stil. Det er uophørligt fascinerende at overvære denne serie af eksistentielle debatter, og det kan kun tilskrives den store sikkerhed og intensitet i fotograferingen, at du ikke slipper taget. Det er hvad der gør en god fotograf – at kunne fornemme at her sker der noget, ikke nu, men om et øjeblik. (Tue Steen Müller, i sit bidrag, Kameraet som pen i Dirk Brüel m.fl.: Fotografens øje, 2009)

http://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ansigt-til-ansigt (FILMCENTRALEN, streaming)

FARVER OG SORT-HVID

Farverne er næsten trukket helt ud i scanningen af Fri os fra det onde (2009)? “Det er en rå og voldelig film med meget blod, og jeg har altid kunnet tænke mig at lave en sort-hvid film. Helt uden farver tror jeg måske, at denne flm ville blive for dyster, men vi kom frem til, at det var en god måde at skabe distance til volden på, en visuelt stærk fortællemåde. Jeg brugte meget vidvinkel og arbejdede for, at hvert eneste billede skulle være et setup i sig selv.” (Dan Laustsen i et inteview med Andreas Fischer-Hansen i Dirk Brüel m.fl.: Fotografens øje, 2009)

Giselle, 1991

http://filmcentralen.dk/grundskolen/film/giselle (FILMCENTRALEN, streaming)

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821