Torben Skjødt Jensen: Eksil /2

Scenen er fra Teater Nordkraft i Aalborg fra Mikkel Flyvholms opsætning i 2013 af ”Eksil” skrevet af Andreas Garfield på grundlag af Jakob Ejersbos roman fra 2009 med samme titel. Skuespilleren med front mod os er Sofie Saaby Mehlum. Hun er et uartigt barn, en vild pige, en udfordrende kvinde. Hun er Samantha fra romanen, hun er den fjerne kvinde som vi i vignetformede spillefilmscener i en anden skuespillers ganske anderledes fremstilling så i Christian Holken Bonkes film ”Ejersbo” på DR2 Dokumania i aftes, hvor der i et lag for sig kan læses synes jeg ”… en fortællelinje som dannes af interviewene med søsteren, faderen, moderen, vennen i Tanzania og kæresten i Danmark, et forløb som er en næsten nyfigen skildring af hvad der egentlig er en ganske privat familiehistorie, hvor der kun i ét af temaerne, i tegningen af kærlighedsforholdene skimtes poetisk kraft i Holten Bonkes ellers nøgternt prosaisk episke behandling af dette stof, allermest i skildringen af forholdet til en sjælsallieret, en vigtig fjern kvinde. Dette afsnit har Bonke fint og kontrolleret smukt viet en iscenesættelse af en rekonstruktion.” (Filmkommentarens anmeldelse). Denne vigtige fjerne kvinde er Samantha.

Hun er efterhånden blevet en mytisk skikkelse i dansk litteratur- og filmhistorie, for mig i høj grad fordi Torben Skjødt Jensen i en forrygende overførsel til tv og samtidig en klog og følsom fortolkning har fastholdt Garfields, Flyvholm og Saaby Mehlums teaterværk i et dokumentarisk filmværk, hvor ”hun (Saaby Mehlum som Amantha) lader hvert øjeblik med sin energi, sin musikalitet, sin autenticitet i hver eneste reaktion og hvert eneste udtryk. Og netop det er noget, dokumentarens iagttagelse om ikke muliggør at se, for sådan er det heller ikke, men udpeger og understreger, så jeg ikke alene oplever en 15 årig kvinde, men en voksen kvinde i sit mimesiske øjeblik på øjeblik på øjeblik, en skuespiller i sin kropslige erindring.” (Filmkommentarens anmeldelse)

Skjødt Jensens dokumentarfilm da på en eller anden måde kunne gøres tilgængelig for publikum så forevigelsen den sådan fortjener, kan nå sit mål: Vi må have de to Ejersbofilm ved siden af hinanden, så hans Samantha kan leve videre i nye skikkelser, nye forståelser.

https://www.youtube.com/watch?v=GsRZqbe4-JM (Teaser fra ”Eksil” på Teater Nordkraft)

http://www.peripeti.dk/2013/03/26/eksil-pa-teater-nordkraft-instrueret-af-mikkel-flyvholm/ (Anmeldelse af teateropførelsen af ”Eksil”)

http://www.filmdir.dk/da/torben-skjdt-jensen(Torben Skjødt Jensens lange filmografi med dokumentarversionerne af teateropførelser som de nyere af hans værker)

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821