Dola Bonfils: Det signerende blik

“Dokumentarfilmene har i de cirka 100 år, de har eksisteret, repræsenteret en form for kulturel organisering, der ligesom museerne ordner virkeligheden for os og reflekterer de idéer og den erkendelse, der har givet verden en vis mening. Dokumentarfilm tilbyder en vision af verden i et kunstnerisk formsprog, det vil sige disse forløb i tid er ikke blot registrerende for eftertiden, men er også bearbejdet af en personlighed, der signerer sin vision, giver sig til kende med sit blik…” (Dola Bonfils: Det signerende blik, 1993. Nationalmuseet, katalog film/video til udstillingen Museum Europa)

ROOS PRISEN

Dola Bonfils modtog 20. august på Filmhøjskolen i Ebeltoft under det årlige branchetræf for dokumentarfilmfolk Det Danske Filminstituts Roos Pris, som hvert år ”påskønner en særlig bemærkelsesværdig indsats for dokumentarismen i Danmark. Priskomiteen består af sidste års prismodtager, denne gang fotograf Henrik Bohn Ipsen samt direktør Henrik Bo Nielsen og afdelingschef Ane Mandrup fra filminstituttet. De motiverede tildelingen således:

“Dola Bonfils tildeles Roos Prisen 2016 for hendes utrættelige engagement og fordomsfri nysgerrighed, for hendes undersøgelser af magtens strukturer og tilværelsens kompleksitet – samt lysten til at formidle og diskutere sine indsigter på tværs af kunstarter, teknologier og generationer.

Dola Bonfils er som skaber, igangsætter, inspirator og formidler drevet af et enormt videbegær. Hendes egne værker spænder vidt i både tematikker og formater – fra observerende dokumentarfilm om magtens institutioner til eksperimenterende film, hvor kunstarterne mødes og nye erkendelser opstår. Intet emne er for vanskeligt, og nye fortælleformer afprøves frygtløst i forsøget på at gøre os alle klogere på tilværelsen.

Kolleger fremhæver Dola Bonfils’ grundighed og fasthed. Hun er altid velforberedt og opdateret på allernyeste viden, og hun holder fast i sine ideer, også når de møder modstand eller uforståenhed. Hun fremhæves også for sin omsorg og medmenneskelige interesse – og for sin evne til at se andre menneskers potentiale. En evne, som hun blandt andet udnyttede i perioden som filmkonsulent på Det Danske Filminstitut.”

LINKS

http://www.dfi.dk/Nyheder/FILMupdate/2016/August/Dola-Bonfils-modtager-Roos-Prisen.aspx

Dola Bonfils har sin egen samling på filminstituttets bibliotek:

http://www.dfi.dk/Filmhuset/Biblioteket/Hvad-kan-man-finde-paa-biblioteket/Saersamlinger/Dola-Bonfils.aspx

På Filmkommentaren.dk har vi skrevet om disse film, som Dola Bonfils blandt mange, mange flere har lavet:

K-notatet, 2004:

http://www.filmkommentaren.dk/blog/blogpost/924/

og

http://www.filmkommentaren.dk/blog/blogpost/885/

Levende ord, 1997:

http://www.filmkommentaren.dk/blog/blogpost/986/

STILL

Fra Dola Bonfils’ K-notatet, 2009. Filmen er hele vejen igennem præget af sin instruktørs mangesidede og ganske særlige kritiske, men også smilende sympati for hovedpersonen, en general centralt placeret i ”magtens struktur og tilværelsens kompleksitet.” Filmen er fotograferet af Henrik Bohn Ipsen.

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821