Johan Grimonprez: Shadow World /2

(2) FORFATTERE

Jeg er helt tryg ved denne mand. Det er forfatteren Eduardo Galeano (1940-2015), han har på sin reflekterende måde skrevet om politik hele sit liv. Den vældige trilogi Memoria del fuego, 1982-86 (dansk Ildens erindring, 1983-90) er en beundringsværdigt etableret sammenstilling af myter, krøniker og andre tekster om de amerikanske kontinenters historie fra førcolombiansk tid til nu. Herfra kender vi ham. Smukt passet ind i filmens lyddesign læser Galeano her i filmen stykker fra sin sidste bog Children of the Days: A Calendar of Human History fra 2015, som vist ikke er oversat endnu. Galeano medvirker selv som stemmen, der læser op og den stemme er i høj grad en medvirkende, et vidne i filmen, og jeg stoler på dens og på poesiens sandhed, som her også er den alvorlige bas af forståelse gennem uhyrlighederne, orgelpunkterne af menneskelig erfaret indsigt på afgørende problemsteder i filmfortællingens linje. Omhyggeligt har Grimonprez og klipperen Per K. Kirkegaard og hans kolleger contrapunktisk, erkendelsesnode for erkendelsesnode, bragt forfatterens sætninger i kontakt med historiske arkivoptagelser, ofte af sindbilledlig natur. Den første tekst, to sætninger i en skabelsesberetning, lyder ”Videnskaben siger at vi er lavet af atomer. Men en lille fugl har fortalt mig, at vi er lavet af historier…”

Filmens historier er herefter den politiske forfatter Andrew Feinsteins, han var engang ANC-medlem i Sydafrikas parlament, men røg uklar med dem og flyttede til England, hvor han grundlagde Corruption Watch UK. Han er våbenindustiekspert, ekspert i korruption og i den globale våbenhandel og han har skrevet bogforlægget til filmen, en journalistisk politisk bog med samme titel som filmens, men i bestemt form med forklarende og præsicerende undertitel: The Shadow World: Inside the Global Arms Trade. Den er fra 2011. Det er aldeles utroligt, hvad han fortæller i sin medvirken, men jeg må jo nødvendigvis tro på ham og altså tro det utrolige, og dertil har han været ind over Grimonprez’ manuskript og som produceren skriver ”hjulpet produktionsholdet med de aktuelle emner og historier, der behandles i filmen.” Han har altså ført sine undersøgelser i bogen á jour.

Vi er lavet af historier, siger Eduardo Galeano. I Shadow World er der tre slags fortællinger, der er redegørelser for omfattende længere forløb af konkrethistoriske økonomiske og politiske sammenhænge som BAE-Saudi-Arabien affæren, Iran-Contra affæren, militærkuppet i Chile og El Salvador borgerkrigen præget af voldsom korruption, grusomme forbrydelser og afgørende hemmeligholdelser, der er små anekdotiske belysninger af detaljer og pointer ofte i munter eller satirisk stil som når Margaret Thatcher synger sin version af My Way; og så er der den mellemliggende linje af juxtapositioners filmiske billede-, lyd-, dialogkunst i og Chris Markers og Jean Luc Godards tradition og ånd, som Grimonprez og Kirkegaard effektivt bruger som mørtel i deres filmessays arkitektur. Klippet stiller hele vejen sindrigt ved disse detaljer med juxtapositioneringernes forslag til til nødvendige associationer og irrationelle tankespring store både rimelige og nødvendige krav til os.

Montagen tilstræber tillige at vi som publikum faktisk mister overblikket over historierne. Den giver i stedet for plads til vore egne tanker, men i så nøje afmålt kort tid, at jeg ikke kan nå at tænke efter, men må overgive mig til ét eneste totalbillede af en anden verden ved siden af den jeg kender. Jeg vidste godt den verden var til, men fortrængte den viden. Nu ved jeg det fuld af angst igen, og Grimonprez har tillidsfuldt overladt eftertanken og det nødvendige tjek af sine facts til mig. Filmen er af den særlige art og klasse, som indebærer, at vi nu må i gang med at læse artiklerne og bøgerne… Men se nu først den foruroligende film på DR2 I MORGEN tirsdag 15. november 20:45!

SYNOPSIS

Directed by Johan Grimonprez (“Dial H-I-S-T-O-R-Y”) and in part based on Corruption Watch UK founder Andrew Feinstein’s globally acclaimed book The Shadow World: Inside the Global Arms Trade, the film reveals how the international trade in weapons – with the complicity of governments and intelligence agencies, investigative and prosecutorial bodies, weapons manufacturers, dealers and agents – fosters corruption, determines economic and foreign policies, undermines democracy and creates widespread suffering. The film unravels a number of the world’s largest and most corrupt arms deals through those involved in perpetrating and investigating them. It illustrates why this trade accounts for almost 40% of all corruption in global trade, and how it operates in a parallel legal universe, in which the national security elite who drive it are seldom prosecuted for their often illegal actions. Shadow Worldposits alternatives through the experience of a peace activist and war correspondent, as well as through the voice of Eduardo Galeano who contributed selections from his stories for the film.

Ultimately Shadow World reveals the real costs of war, the way the arms trade drives it, how weapons of war are turned against citizens of liberal democracies and how the trade decreases rather than enhances security for us all. In shedding light on how our realities are being constructed, the film offers a way for audiences to see through this horror, in the hopes of creating a better future. (Final Cut for real)

Johan Grimonprez: Shadow World, Belgien / USA / Danmark, 2016. 94 min. Filmkommentarens vurdering: 6/6, seks af seks pennespidser.

http://www.finalcutforreal.dk/shadow-world 

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821