Marguerite Duras serie i Cinemateket

Da var det jeg sagde til mig selv hvorfor ikke. Hvorfor ikke lave en film. At skrive ville have været for meget nu. Hvorfor ikke en film. (Marguerite Duras’ Den atlantiske mand, 1982)

Det er en bog. / Det er en film. / Det er nat. (Duras’ Elskeren fra Nordkina, 1991)

SPROG OG FILM

Først er vi i en gade i den lille by Sadec. Det er film. Det er nat. Der er villaer med haver og der er træer på gaden, store gamle træer. Og gult gadelys. Det er sen aften. Og vi ser en enkelt person. En lille, spinkel pige med bare fødder. Hun kigger ind i en af haverne, den største, en park faktisk. Det er scenen uden for parken, det er den franske administrators bolig, landet er en fransk koloni. Der er musik i huset. Der er fest, eller rettere, der har været fest, gæsterne er gået. Kun en enkelt person ses, en kvinde i rød kjole. Hun lukker for musikken og går ind. Og vi hører hun spiller på klaveret, en bedrøvet vals. Vi kender den melodi, og vi kender den kvinde. Fra filmen, som hedder India Song. Melodien hedder La Valse Désespérée og kvinden hedder Anne Marie Stretter. Det er det første af de få navne, som findes i bogen. Det får jeg ikke at vide her, men det får jeg snart at vide. Og faktisk kender jeg Anne Marie Stretter fra tidligere endnu, fra ballet i T. Beach’s Casino, hvor hun for øjnene af en anden kvinde, Lol V. Stein forførte denne kvindes forlovede Michael Richardson. Det er beskrevet på de første sider i romanen Lol V. Steins henførelse, en bog som kunne være en film.

DURAS SERIEN I CINEMATEKET

Der er ingen vej udenom. Du skal trykke på begge links, det ene efter det andet og straks bestille billetter og så læse hele Sofie Havskovs fine tekst:

“Det ene litterære værk over for det andet, sprog og film, lyd og billede, det ene dukker altid op i det andet hos forfatter og filminstruktør Marguerite Duras. I august og september præsenterer vi seks af hendes film…” Det her bliver en meget stor oplevelse i Cinemateket som videre  skriver:

“Vær med på onsdag den 7. august, når vi kickstarter vores Duras-serie med ‘The Lorry’ – en metafilm ulig de fleste, hvor Duras selv omringer kameraet som både instruktør og fortæller. 

Find billetter: https://llk.dk/gyf1xs

Læs meget mere om vores Marguerite Duras serie lige her: https://llk.dk/sk1w0u

FOTO

Marguerite Duras i samtale med Delphine Seyrig under indspilningen af India Song, 1975.

LINK

https://www.filmcomment.com/blog/the-films-of-marguerite-duras/ 

Et smukt og omfattende blogindlæg Intense Vocalization: Marguerite Duras af David Ehrenstein, om Duras’ fiilm og bøger.

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821