Grit Tind Mikkelsen: Rebeccas rum

Rum hedder det. Både i ental og i flertal, både i fysisk betydning og i mental betydning. Rebecca hedder også Vera og hun kan godt være i to tilstande, viser det sig. Grit Tind Mikkelsens dejlige film spiller på alle disse alternativer i en gennemført diminuendo, som dog desværre mod slutningen forstyrres en del af en metafor over havets tilstande. Unødvendigt, for hovedpersonen Vera Rebecca er konstant i scenen  og fortæller selv det hele i én uafbrudt dialog med de andre og med sig selv, og det er og bliver Rebecca Veras egen smukke, smukke film hvert sekund, indlevet støttet af Grit Tind Mikkelsens kloge instruktion og fornemt observerende kamera og Anna Heides uforstyrret elegante klip fra det voldsomste til det mest tyste. Jeg vil tillade mig herefter fra de to at vente mig flere kloge og gribende film, mere filmkunst altså.

Danmark 2020, 69 min. Filmen havde premiere under CPH:DOX og kan streames på DR-TV fra 31. maj 2020.

SYNOPSIS 1

 The entrepreneur Rebecca Vera Stahnke has broken off all contact with the established fashion industry, and is now focusing all her efforts on the new concept Veras. From the hopeful beginnings in empty storefronts to the harsh tone of board meetings, Rebecca fights on all fronts for a space that is hers. In a reality where tonnes of clothing and highly-strung confrontation is a part of everyday life, Rebecca’s biggest challenge is ultimately herself. ‘Pieces of Rebecca’ follows the personal journey of a young entrepreneur’s first years, but is above all a human tale of Rebecca herself – the woman behind the phenomenon Veras. (CPH:DOCS site) 

SYNOPSIS 2

Rebeccas Rum er et intimt og poetisk portræt af en passioneret arbejdsnarkoman, som forsøger at finde en balance mellem sin profession og den hun er.

 Iværksætteren Rebecca Vera Stahnke har, efter en krise, kappet kontakten med den etablerede modebranche, og satser nu alt, hvad hun indeholder, på sit nye koncept Veras. Alt ved denne rejse er personligt og i løbet af Rebeccas første år som iværksætter, følger instruktøren hendes udvikling i håb om at fange den menneskelige fortælling.

 Rebecca introducerer os for et farverigt univers midt i København, samtidig med at hun slider for at få plads til sig selv i en pulserende og hårdtslående verden. Fra den håbefulde start i tomme butikslokaler, til de skarpe hjørner til bestyrelsesmøderne, kæmper Rebecca på alle fronter for et rum, som er hendes eget.

I en virkelighed, hvor tonsvis af tøj, højspændte konfrontationer, ubetalte regninger, Airbnb og kontor-udlejere, der opfører sig som røvhuller, er en del af hverdagen, så er Rebeccas største udfordring i sidste ende, sig selv. Mens Veras vokser sig stor og efterspørgslen bliver større, mister Rebecca bid for bid sig selv i sit arbejde. Hun erkender at for at overleve, må hun skabe et privat rum, hvor hun blot behøver at være Rebecca.

Rebeccas Rum går bag om facaden og portrætterer virkeligheden for en modig og visionær kvinde i et skelsættende år af sit liv. (Line Bilenberg i sin pressemeddelse)

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821