Lørdag 14. marts 11:00 “The Bell”: Tue Steen Müller præsenterer Audrius Stonys film. I kataloget skriver han udførligt om sit møde med denne litauiske instruktør og hans betydningsfulde filmværk. Her et par citater fra teksten:  

“Et af de steder, vi besøgte på vores Litauiske rundtur, var søen Plateliai, rammen om “The Bell”, og stedet hvor der angiveligt skulle ligge en kirkeklokke, ifølge de mange historier, der florerer herom. Men om “The Bell” i virkeligheden handler om om noget helt andet, vil jeg lade stå et øjeblik. Det er ihvertfald klart ret tidligt i filmen, at der er ikke er tale om en reportageagtig dokumentar á la National Geographic, hvor plottet er: finder de klokken eller ej?

Ikke desto mindre sender instruktøren et hold dykkere ned på søens bund for at kigge efter klokken, samtidig med at instruktøren tager rundt til folk i regionen for at spørge dem om de har hørt noget. Om den forsvundne klokke. Det er der mange, der ikke har og nogle, der har. Der var vist noget om… er et svar, der dukker op…

… Der er ingen faste fortællestrukturer i “The Bell”, som der aldrig har været hos Stonys. Det virker som om han konstant bliver nødt til at dvæle ved en ny opdagelse eller reflektere over det materiale, som hans fotograf har givet ham. Når han går fra nutid til datid til undervandsbillederne, er der ingen speciel dramaturgisk logik, der er blevet fulgt. Og det er tydeligt at han bliver mere og mere optaget af at arbejde med arkivmateriale, hvilket kommer til fuldt udtryk i hans seneste film “Four Steps”, som er en reflektion over kærlighedens vilkår med udgangspunkt i bryllupsritualer, som de har udspillet sig over fire årtier…

… Myterne, legenderne, ritualerne, det er omkring det, jeg ser Stonys hele oeuvre dreje sig: det irrationelle, det uforklarlige, det spirituelle, det som ikke kan og ikke skal forklares. I utallige sammenhænge har jeg som ordstyrer ved filmforevisninger forsøgt at få ham til at forklare. Men altid stritter han imod de hurtige fortolkninger og konklusioner, hvor ord efter hans mening banaliserer den visuelle oplevelse og følelse, han ønsker at give sin tilskuer. Og hvorfor lige det klip og den overgang. Kunne det være fordi… måske, siger han, det er op til dig…”

Tue Steen Müller: 7BEST – et essay om syv film, FOF-Randers, 2009, 32 sider. Kan erhverves på festivalen eller bestilles på FOF til@fof-randers.dk 

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821