Cine-essays i Cinemateket
Det er herligt at få at vide at Cinemateket i København i denne måned ”begynder en længere rundtur i dokumentarfilmens mangfoldighed” med film af bl.a. Franju, Alain Resnais, Bert Haanstra, Joris Ivens (hans vidunderlige Kina-film), Chris Marker (fra hvem begrebet cine-essays vel stammer?) og Jean-Luc Godard med sin temmeligt alternative filmhistorie.
Tak for det. Glæder mig og håber mange vil tage imod tilbuddet.
Til gengæld må jeg brokke mig over den slatne præsentation, som Cinemateket giver denne – og andre serier. Én ting er, at det trykte program af sparegrunde er skåret ned til næsten ingenting, men når der så henvises til nedenstående hjemmeside, forventer man at møde gode, lange tekster eller henvisninger/links til hvor man kan få mere at vide. Helt i et filmmuseums ånd… Det har hjemmesiden bare ikke, det er helt den samme tynde tekst som i programmet, om den enkelte film + credits.
Tag nu ”Nat og tåge” som Filmmuseet for årtier siden udgav et hæfte til, hvorfra der f.eks. kunne have været citeret. Dette hovedværk i dokumentarfilmens historie, som var på Statens Filmcentrals hitliste i årevis, og nu er taget ud af kataloget, det skal Cinemateket nu ikke klandres for, spises af med:
“I ’Nat og tåge’, Alain Resnais’ fineste cine-essay, er tonen tyst og afmægtig. Hvordan, spørger Resnais, kan vi glemme KZ-lejrenes rædsler? Hvordan huske dem?”