Laurits Munch-Petersen: Skyggen af en helt /2
Her på Filmkommentaren har Tue Steen Müller anmeldt ”Skyggen af en helt”. I dag har Asger Schnack en artikel i Information, som berører os, da den ikke alene anfægter biografiske oplysninger i filmen, men på et digterisk forstående grundlag diskuterer en vigtig grænse i den kunstneriske dokumentarfilm, grænsen mellem iscenesættelse og usandhed. Her er et par citater fra artiklen og et link til hele Asger Schnacks tekst:
”Laurits Munch-Petersens film Skyggen af en helt, der netop har haft premiere, præsenteres som en dokumentarfilm. Det er klart, at det må være tilladt, når man laver en dokumentarfilm, at blande fiktion og fakta, i det hele taget at tage forskellige midler i brug, hvis det tjener til filmens bedste – altså sandhedens. En dokumentarfilm kan godt lege med virkeligheden, men…”
” ‘Nøglen til at forstå mysteriet begynder hos Laurits’ mormor, der efter Gustafs forsvinden skærer mindet om ham ud af sit liv og gør ham til tabu i det bornholmske hjem.’ Sådan hedder det på premierebiografens hjemmeside. Men det passer ikke! Det er muligt, at Laurits Munch-Petersen og hans mor opfatter det sådan, men det svarer ikke til andre vidners fortælling. Lisbet Munch-Petersen blev gift med maleren Paul Høm og stiftede ny familie, men det betød ikke, at Gustaf Munch-Petersen forsvandt fra hendes liv…”
http://www.information.dk/537115
Senere, 24. juni, havde Laurits Munch-Petersen en replik i Information, hvor han blandt andet skrev:
“… Filmen er tænkt som et personligt og kærligt portræt af Gustaf og Lisbet og deres kærlighedshistorie oplevet gennem deres barnebarn. Filmen er et oprigtigt ønske om at beskrive konsekvenserne af denne kærlighedshistorie og Gustafs valg om at forlade sin gravide kone og lille datter uden at sige farvel, således at heltebilledet bliver nuanceret af den smerte, der efterfølgende har fundet sted, og som har farvet hele mit liv.”
http://www.information.dk/537520
Foto: Asger Schnack