Wim Wenders: Der Himmel über Berlin 4
Vi havde Berlinaften på Nordisk Designhøjskole i aftes. Eleverne rejser i dag på studierejse til byen, og hele dagen i går gik med forberedelser. Der var foredrag om Berlins historie og topografi og om aftenen kørte de “Der Himmel über Berlin”, som jeg var derude for at introducere.
Vi talte om Walter Benjamins optagethed af Paul Klees ANGELUS NOVUS, som Tue Steen Müller så sjovt samtidig sidder og skriver om. Jeg fortalte eleverne, at Tue og jeg i julen var i Berlin og en lang aften gik omkring i den store Paul Klee udstilling i det moderne kunstmuseum. Et særligt afsnit der var indrettet omkring det lille maleri med en engelfremstilling, som ellers er på museet i Jerusalem, og på dette maleris særlige proveniens. Det har tilhørt først Rainer Maria Rilke, senere Walter Benjamin, som skrev et essay om det, teksten, Tue citerer fra.
Det bringes der sammen med Fassbinders og Pasolinis værker om smertefuld europæisk besindelse. Jeg prøvede at bringe det sammen med Wenders Berlinfilm. Mine belæg i aftes var noget luftige, intuitive, når jeg identificerede Klees og Benjamins engel med Wenders og Ganzs. Så jeg må efterrationalisere, finde konkrete detaljer..