Jørgen Vestergaard: Filmliv
Jørgen Vestergaard er enestående i dansk filmkunst. Lige siden han instruerede sin første film i 1963 er han gået sine egne veje som instruktør af dukkefilm, dokumentarfilm og spillefilm. Og hans egne veje førte ham tidligt tilbage til Thisted, hvor hans værksted, atelier, hans familie, rækker af filmfolk i kortere tid og han selv gennem år husedes i en landejendom nær byen.
Fascineret og videnlysten besøgte Jørgen Vestergaard tidligt i sit filmliv sammen med sin hustru de tjekkiske dukkefilminstruktører Jirí Trnka og Karel Zeman og fascineret af mestrenes stop motion metode og hjemme igen begyndte de to at lave dukkefilm, vist nok på den tid som de eneste i Danmark.
Det her fortæller forlaget Knakken i Thisted bag på bindet på sin fornemme udgivelse af en bog på 320 sider som Jørgen Vestergaard har skrevet om produktionerne af sine 60 film til nu. Og der fortælles videre at han selv, hjemme i filmværkstedet med hustruens hjælp med tilskæring og syning af de små kostymer, forstår jeg i min senere læsning, herefter lavede dukkefilm om en række fortællinger af Andersen, Poe og Lorca.
Der skrives videre, at Jørgen Vestergaard har rejst i udlandet som dokumentarfilminstruktør (han er også journalist) for at skildre verden som den var og som den er blevet og han har i dokumentarfilm lavet biografiske skildringer af egenrådige malere som Eva Kjær, Jens Søndergaard og Ovartaci og han har lavet filmiske essays over ritualerne ved fester som konfirmation og bryllup, over den forsvundne landbrugskultur, videreførelsen af folkemusikken, landsbyernes ændringer og erhvervslivets udvikling. Alt set fra udsigtsposten i Thy med alle optagelser bundet til Jylland og det jyske sprog. Endelig har Vestergaard – erindrer bagsideteksten på bogen Filmliv mig om – skrevet, instrueret og produceret to spillefilm over Benny Andersens Snøvsen.
Det er blevet til 60 film som Jørgen Vestergaard skriver om i streng kronologisk orden men blid i tonen, skriver om hvert eneste værk, om finansieringen, om arbejdsprocessen, om overvejelserne som lå bag produktionens detaljer.
Forlagets tekst lover mig en velordnet, en præcis og smuk usædvanlig selvbiografi af en filminstruktør hvis film jeg holder meget af… (fortsættes)