CPH:DOX Når verden er i brand…

På dfi.dk fandt jeg et glimrende interview (af Bjørn Juul Andersen) med CPH:DOX kunstneriske direktør Niklas Engstrøm og programchef Mads K. Mikkelsen, som tager udgangspunkt i den ballade, som ramte IDFA i Amsterdam og Berlinale. “Hvordan placerer man sig som dokumentarfilmfestival, når verden er i brand” er overskriften og de to svarer godt for sig og forventer ingen ballade på festivalen, som starter om ganske få dage. Jeg citerer et par steder:

“Hos CPH:DOX har den betændte konflikt i Gaza – og andre filmfestivalers håndtering af den – fyldt ekstremt meget op til festivalen, som med flere film og debatter om konflikten ikke er bleg for at italesætte og diskutere den. Ifølge Niklas Engstrøm har festivalen en klar holdning til, hvad de som festival skal mene og ikke mene noget om:

”Andre filmfestivaler har efter Hamas’ angreb antaget forskellige strategier. Nogen har valgt en vej, hvor man slet ikke italesætter eller programlægger nogen film om konflikten, mens andre er gået ud med meget klare meninger på festivalernes vegne. Gennem hele det forløb har det været klart for mig, hvor CPH:DOX står: Vi tager ikke stilling i geopolitiske konflikter, som vi ikke er part i. Og det gør vi heller ikke, selvom der står nogle vrede mennesker, der mener, vi skal skamme os over ikke at have valgt side. På CPH:DOX lader vi filmprogrammet, filmene og filmskaberne tale. Og vi står som festival op for filmskabernes ytringsfrihed. De er her for at præsentere deres film og deres perspektiv på verden, og det kommer vi ikke til at tage afstand fra.”

“Vi tager ikke stilling… Vi er her for at skabe en åben debat igennem vores program, hvor filmen som kunstart – i et fælles biografrum, hvor folk sidder sammen og skal kigge hinanden i øjnene – danner udgangspunkt for samtaler, der på civiliseret vis lader forskellige synspunkter komme til orde. Det er ikke vores opgave at fremme bestemte synspunkter om hverken nationale eller internationale konflikter.”

Som det fremgår tydeligt på deres hjemmeside, er festivalen dog på ingen måde værdineutral, men solidt funderet på demokratiske værdier som dialog, diversitet og åbenhed. Men dette demokratiske værdisæt skal ifølge Niklas Engstrøm ikke forveksles med en reel politisk agenda…

Foto: Nicolai Oreskov Westh / CPH:DOX

Share your love
Tue Steen Müller
Tue Steen Müller

Müller, Tue Steen
Documentary Consultant and Critic, DENMARK

Worked with documentary films for more than 20 years at the Danish Film Board, as press officer, festival representative and film consultant/commissioner. Co-founder of Balticum Film and TV Festival, Filmkontakt Nord, Documentary of the EU and EDN (European Documentary Network).
Awards: 2004 the Danish Roos Prize for his contribution to the Danish and European documentary culture. 2006 an award for promoting Portuguese documentaries. 2014 he received the EDN Award “for an outstanding contribution to the development of the European documentary culture”. 2016 The Cross of the Knight of the Order for Merits to Lithuania. 2019 a Big Stamp at the 15th edition of ZagrebDox. 2021 receipt of the highest state decoration, Order of the Three Stars, Fourth Class, for the significant contribution to the development and promotion of Latvian documentary cinema outside Latvia. In 2022 he received an honorary award at DocsBarcelona’s 25th edition having served as organizer and programmer since the start of the festival.
From 1996 until 2005 he was the first director of EDN (European Documentary Network). From 2006 a freelance consultant and teacher in workshops like Ex Oriente, DocsBarcelona, Archidoc, Documentary Campus, Storydoc, Baltic Sea Forum, Black Sea DocStories, Caucadoc, CinéDOC Tbilisi, Docudays Kiev, Dealing With the Past Sarajevo FF as well as programme consultant for the festivals Magnificent7 in Belgrade, DOCSBarcelona, Verzio Budapest, Message2Man in St. Petersburg and DOKLeipzig. Teaches at the Zelig Documentary School in Bolzano Italy.

Articles: 3925