Jesper Dalgaard: Mors Drenge

Det er den yngste søn Philippe som spørger sin 95 år gamle far, “elsker du mig?”. Faren tøver en kende før han siger, “jeg tror ikke jeg ved, hvad det er at elske”. Denne scene er blot én af mange, som er rørende, hvor jeg kom til at holde af både søn og far. Hvor jeg krummede tæer, fordi det var et ægte dokumentarisk øjeblik. 

Et af mange forbløffende og forbavsende øjeblikke i en forrygende film af et kæmpetalent, som med “Mors Drenge” fornyer dokumentargenren på en måde som Jon Bang Carlsen og Jørgen Leth har gjort før.

Det er spillevende og originalt fundet på at iscenesætte episoder i brødrenes liv. At invitere et orkester ind på scenen, at lade et “græsk” kor kommentere, det er klassisk teater og moderne film på én gang. Og det er morsomt at se barndomshjemmet blive rekonstrueret, læse de voksne brødres genkendelse i deres ansigter OG se hvor herligt de tre fremragende skuespillere falder ind og spiller med brødrene i de valgte episoder:

Når Jakob Cedergren kommer hjem som far fra England til mor Asta August, har et skænderi over en regning og bliver tosset over, hvordan Carstens hund Faff er i gang med at molestere hans sko. Carsten er der som barn og som voksen iagttager og kommentator efter scenen. Det er gribende, Carsten er berørt – og instruktøren “tillader” sig en gravsten for Faff, da moren fortæller Carsten, at hunden ikke er der mere.

Komedie og tragedie går hånd i hånd. Som også i scenen hvor Adrian og mor Birthe Neumann (hun er fabelagtig) er i teatret i London og har en diskussion om adgangsforholdene for handicappede til teatrene. Adrian mener ikke handicappede nødvendigvis skal ind ad hovedindgangen med en rollator, mor Jette bliver rasende og kalder Adrian nazist. Klip til Adrian på scenen som nazist. Vidunderligt.

Hun var strid Jette Dreyer og i filmen, som er grundigt researchet, får vi historien om hendes barndom i rige omgivelser, hendes dominerende far Thorvald Dreyer, som Adrian kalder for sociopat, hendes uddannelse som psykolog, klip fra tv med hende som indkaldt ekspert i terapi, og herlige arkivoptagelser fra strand og hav, som giver fortællingen et drev. Og – OMG – hendes aflysning af Michaels bryllup med et pennestrøg, som det formuleres, ikke at forglemme.

For at det ikke skal være løgn, er der også en slåskamp i filmen! Ieuan og far Hywel er de som husker, hvad der skete, da far bryder ind på drengens værelse eller rettere resterne af det efter et mislykket fysikforsøg. En stuntmand er indkaldt for at give råd til, hvordan det kunne have foregået. Den 95-årige rejser sig og foreslår hvordan, og Ieuan erindrer, at der var flere knytnæveslag end Jakob Cedergren og stuntmanden illustrerer. 

Tilbage til yngste søn Philip, som måske er den, som griber mig mest, i scenen, hvor han giver moren et spejl, et whiskyspejl (!), som giver hende et raserianfald af den anden verden. Philip kigger på, men siger at måske gik han hen og gav en undskyldning! 

Og så mødes de alle ved et spisebord med far for bordenden… den dejlige gamle mand som svigtede og som siger – igen i samtalen med Philip, “jeg mistede livet”.

Hvad der så sker, må ses i biografen! 

Forrygende Filmkunst!

Danmark, 95 mins.

Del din kærlighed
Tue Steen Müller
Tue Steen Müller

Müller, Tue Steen
Documentary Consultant and Critic, DENMARK

Worked with documentary films for more than 20 years at the Danish Film Board, as press officer, festival representative and film consultant/commissioner. Co-founder of Balticum Film and TV Festival, Filmkontakt Nord, Documentary of the EU and EDN (European Documentary Network).
Awards: 2004 the Danish Roos Prize for his contribution to the Danish and European documentary culture. 2006 an award for promoting Portuguese documentaries. 2014 he received the EDN Award “for an outstanding contribution to the development of the European documentary culture”. 2016 The Cross of the Knight of the Order for Merits to Lithuania. 2019 a Big Stamp at the 15th edition of ZagrebDox. 2021 receipt of the highest state decoration, Order of the Three Stars, Fourth Class, for the significant contribution to the development and promotion of Latvian documentary cinema outside Latvia. In 2022 he received an honorary award at DocsBarcelona’s 25th edition having served as organizer and programmer since the start of the festival.
From 1996 until 2005 he was the first director of EDN (European Documentary Network). From 2006 a freelance consultant and teacher in workshops like Ex Oriente, DocsBarcelona, Archidoc, Documentary Campus, Storydoc, Baltic Sea Forum, Black Sea DocStories, Caucadoc, CinéDOC Tbilisi, Docudays Kiev, Dealing With the Past Sarajevo FF as well as programme consultant for the festivals Magnificent7 in Belgrade, DOCSBarcelona, Verzio Budapest, Message2Man in St. Petersburg and DOKLeipzig. Teaches at the Zelig Documentary School in Bolzano Italy.

Artikler: 4048