At begynde forfra, hver gang
Interessant og relevant diskussion. Personligt glæder jeg mig meget til at se, hvad der kommer ud af NDS’s på papiret meget spændende planer, og jeg forestiller mig de involverede tv-stationer overbyde hinanden i iver over at de mest eksperimenterende film skal over på konkurrentens tv-station – hehe.
For ja, vi er tvunget til at arbejde med tv, selvom man ofte har lyst til helt Villy’sk at bede dem om at skride af helvede til. Jeg mindes, da jeg lavede mit første dokumentarprogram på DR for år tilbage, hvor redaktøren gerne ville ha’ de bedste scener op i starten (altså den avis-journalistiske idé med, at man kan skære fra bunden, hvis nødvendigt), og hvor jeg indvendte, at jeg ikke var indstillet på, at mit program skulle blive dårligere og dårligere, som minutterne skred frem. Nu er trenden den, at en dokumentar skal have “en historie” og opfylde de klassiske dramaturgiske regler, hvilket sådan set bare øger risikoen for, at det hele bliver mere skematisk og forudsigeligt. Det virker nogle gange som om, at man ude i branchen blandt redaktører og film-lærere m.fl. tilsyneladende mener, at nu har man fundet frem til, hvordan film skal laves, og det anser jeg for direkte absurd.
De mest interessante film (og det uanset, om udgangspunktet er journalistisk eller kunstnerisk) er efter min mening dem, der tør starte forfra og se på, hvordan nu det her stof kan skæres – og ikke først og fremmest ser det som fortælling, og derefter finder de “rigtige” virkemidler, men hvor man kan mærke, at farverne, de flyvske tanker, lydene, følelserne og sågar de indbyggede idiosynkrasier har været vigtige i frembringelsen. Er det ikke Werner Herzog, der har sagt noget i retning af, at han påbegynder hver ny film, som om han aldrig har set en film før. Dét er en tiltalende tanke, og jeg håber for dokumentarfilmens fremtid, at NDS får held med sine ideer, og at tv faktisk bliver glade for at vise de film, der kommer ud af det.
Og hermed stiller jeg tilbage til jorden – haha.
Hele diskussionen om tv-stationerne og Det Danske Filminstitut, om journalistik og filmkunst findes i kategorien polemics, som klikkes frem fra forsidens venstre spalte.