CPH:DOX 2017 /The Festival Winners

…of the festivals many sections are – in an edited and shortened Danish version of the press release of the festival of tonight:

DOX:AWARD:’De sidste mænd i Aleppo’ (“Last Men in Aleppo”), instrueret af Feras Fayyad samt debuterende co-instruktør Steen Johannessen, som er et uforglemmeligt portræt af tre modvillige heltes arbejde med at redde Aleppos civile midt i krigszonens centrum – og årets åbningsfilm på CPH:DOX.

Juryen udtaler om vinderfilmen: “De sidste mænd i Aleppo’ er en film hvis ødelæggende, følelsesmæssige umiddelbarhed kaster os ind i en shakespearsk’ tragedie om en befolkningsgruppe, der kæmper for at bevare deres menneskelighed på trods af den ubarmhjertige realitet, de befinder sig i”. 

Special mentions til ’Gray House’ af Austin Lynch og Matthew Booth og ’The John Dalli Mystery’ af Jeppe Rønde. ’Gray House’ er et mørkt og

stemningsfuldt værk mellem dokumentarisme og abstraktion, der er både stemnings- og udtryksmæssigt beslægtet med Lynch senior. Om ‘Gray House’ udtaler juryen: “For dens forbløffende brug af filmisk sprog til at skabe en dyb følelse af menneskelig isolation. Filmens ekstraordinære lyddesign, cinematografi, og formelle strenghed skaber uforglemmelige landskaber af både trussel og skønhed”. 

Juryen anerkender også ‘The John Dalli Mystery’, der følger Mads Brügger og Mikael Bertelsen i en nervepirrende morsom detektivfilm, hvor det ene twist tager det andet, “for dens kombination af gribende efterforskning med dristig, absurd, og fortvivlende film noir. Og alt dette udfolder sig midt i vores mest presserende europæiske politiske realiteter”. 

F:ACT Award: ’Radio Kobanï’ af Reber Dosky, en usædvanligt medrivende historie om en stærk, 21-årig kvindes kamp for sin lokale radiostation i den krigshærgede by Kobanï.

Juryen udtaler: “Som vinder af F:ACT Award er vores valg faldet på en smukt udformet film – en film om liv og død, krig og fred, tabet af håb for menneskeheden og generhvervelsen af dette håb. Filmen er et voldsomt intimt værk, og et gennem-researchet stykke civil-journalistik. Filmen foregår i den kurdiske by Kobanï i Syrien – en landsby, der blev et symbol på skiftet i krigen mod ISIS. Denne film inspirerede os alle i sin skildring af Kobanïs indbyggeres modstandskraft og mod, men især hos kvinderne: mødre og døtre, som ofte er udeladt af dominerende fortællinger om globale konflikter”. 

Juryen valgte også at give en special mention til ’Trophy’ af Shaul Schwarz og Christina Clusiau, en enestående velfortalt film om kapitalismen bag storvildtsjagt og den menneskelige moral. Juryen udtaler: “Vi vil gerne give Special Mention til en film, der kunstfærdigt præsenterer os for et komplekst dilemma. Filmen er en undersøgelse af kommerciel storvildts- og trofæjagt, og rejser dybere spørgsmål om fremtiden i forhold til bevarelsen af det vilde dyreliv og om vores forhold til truede dyrearter og til naturen selv. Både hvad angår produktion, cinematografi, redigering og lyddesign, er ‘Trophy’ en meget vellykket præstation”. 

NORDIC:DOX Award: ’Land of the Free’ af Camilla Magid, et sensitivt og menneskeklogt billede af en hård, social virkelighed i det udsatte South Central Los Angeles.

Juryen udtaler: “… vi var dybt bevægede af en film, der tager os med ind i den menneskelige skrøbeligheds dybder. Dens veludvalgte og gribende historier spejler hinanden på stærkeste vis. Karakterernes konturer blander sig med hinanden, og adskillige portrætter flyder sammen til ét. På denne måde vises det, hvor let livet kan tage en forkert drejning, men også hvordan nyt håb kan findes i noget så simpelt som at genopdage smagen af kaffe. Med dens stærke protagonister formår filmen at opnå en utrolig intimitet, og forbliver loyal over for dens filmiske valg. Prisen gives i til dette elegante arbejde, der har resulteret i et mesterværk

Juryen giver en special mention til ’69 Minutes of 86 Days’ af Egil Håskjold Larsen, der følger en 3-årig pige og hendes families lange rejse fra et græsk flygtningecenter til Uppsala i en bevægelse, der giver tragedien både form og ansigt.

Juryen udtaler: “NORDIC:DOX-juryen har den store glæde at give Special Mention til en modig, fordybende og engagerende film, der bruger dens filmiske midler til at tackle et kendt emne på en måde, så det fremstår friskt og nyt. Den utrolige cinematografi, den formfuldendte redigering, det kreative lyddesign og musikken smelter sammen til en yderst medrivende oplevelse. Selve filmens rytme imiterer det farlige hav, som er startpunktet for en rejse, der fokuserer på Lean – en uforglemmelig 3 år gammel pige. Denne lille pige kropsliggør både håb og mod i en tid, hvor det er allermest nødvendigt. Cadeau til Egil Håskjold Larsen som instruerede, skød og redigerede denne sin første spillefilm.

Vi har anmeldt hovedprisen Last Men in Aleppo på dette site, flere anmeldelser vil følge af en festival, som varer til den 26. Ds. For resten af priserne, og en engelsk oversættelse, check CPH:DOX hjemmeside:

www.cphdox.dk 

Share your love
Tue Steen Müller
Tue Steen Müller

Müller, Tue Steen
Documentary Consultant and Critic, DENMARK

Worked with documentary films for more than 20 years at the Danish Film Board, as press officer, festival representative and film consultant/commissioner. Co-founder of Balticum Film and TV Festival, Filmkontakt Nord, Documentary of the EU and EDN (European Documentary Network).
Awards: 2004 the Danish Roos Prize for his contribution to the Danish and European documentary culture. 2006 an award for promoting Portuguese documentaries. 2014 he received the EDN Award “for an outstanding contribution to the development of the European documentary culture”. 2016 The Cross of the Knight of the Order for Merits to Lithuania. 2019 a Big Stamp at the 15th edition of ZagrebDox. 2021 receipt of the highest state decoration, Order of the Three Stars, Fourth Class, for the significant contribution to the development and promotion of Latvian documentary cinema outside Latvia. In 2022 he received an honorary award at DocsBarcelona’s 25th edition having served as organizer and programmer since the start of the festival.
From 1996 until 2005 he was the first director of EDN (European Documentary Network). From 2006 a freelance consultant and teacher in workshops like Ex Oriente, DocsBarcelona, Archidoc, Documentary Campus, Storydoc, Baltic Sea Forum, Black Sea DocStories, Caucadoc, CinéDOC Tbilisi, Docudays Kiev, Dealing With the Past Sarajevo FF as well as programme consultant for the festivals Magnificent7 in Belgrade, DOCSBarcelona, Verzio Budapest, Message2Man in St. Petersburg and DOKLeipzig. Teaches at the Zelig Documentary School in Bolzano Italy.

Articles: 3925