Daniel Dencik: Forsvindingsnummeret

I 2013 anmeldte jeg her på sitet Daniel Denciks ”Moon Rider” om cykelrytteren Rasmus Quaade, som jeg lovpriste for at have  ”en fortællestil, hvor teksten, cykelrytterens refleksioner, som kommer som akkompagnement til billederne, aldrig i form af interview, undertiden opfattes som en slags stream-of-consciousness”. Siden – og før – da har vi fulgt Denciks film, Allan Berg har skrevet om Tal R-filmen og om ”Ekspeditionen til verdens ende”. Ingen tvivl om at redaktionen, Allan Berg og undertegnede, betragter Dencik som en vigtig ny dansk filminstruktør – ”Guldkysten”, spillefilmen, har jeg ikke set. At han også er forfatter og har bragt det litterære med ind i sine film er synligt og hørligt.

Og så har han skrevet vidunderligt i aviser om cykelløb – hans bog ”Sportshjerte” er jeg ikke kommet til endnu.

Alt dette som optakt til en kort tekst om filmen ”Forsvindingsnummeret” om rytteren Matti Breschel, 27 minutter lang, som blev sendt på TV2 i går og er tilgængelig på TV2 Play. Jeg ville godt have haft mere om den karismatiske rytter, som taler godt og interessant, som elsker jazz (der er bestemt noget ”jazzet” over filmen), funderer på Denciks opfordring over det at skulle ”forsvinde” fra det erhverv, som han har haft i næsten tyve år… og andre i filmen karakteriserer ham, inklusiv hans kone, som siger, at han undertiden optræder psykopatisk! Filmen springer rundt i forskellige stilarter, der er interviews, der er arkivoptagelser fra løbene, inklusiv det hvor Breschel brækkede ryggen, der er privatoptagelser fra Breschels bryllup og fra leg med børnene i haven, der er optagelser fra instruktøren og rytterens vandren rundt på den jødiske kirkegård, hvor faren ligger. Læg en sten, siger Dencik, en brosten spørger Breschel (!), som elsker Belgien og de hårde løb på landets landeveje! Småsnakker om eksistentielle spørgsmål. På trods af tv-slottets begrænsninger – en film jeg kunne lide at se, i disse Tour-tider, hvor journalistiske banaliteter florerer på skærmen.

Danmark, 2019, 27 mins.

Share your love
Tue Steen Müller
Tue Steen Müller

Müller, Tue Steen
Documentary Consultant and Critic, DENMARK

Worked with documentary films for more than 20 years at the Danish Film Board, as press officer, festival representative and film consultant/commissioner. Co-founder of Balticum Film and TV Festival, Filmkontakt Nord, Documentary of the EU and EDN (European Documentary Network).
Awards: 2004 the Danish Roos Prize for his contribution to the Danish and European documentary culture. 2006 an award for promoting Portuguese documentaries. 2014 he received the EDN Award “for an outstanding contribution to the development of the European documentary culture”. 2016 The Cross of the Knight of the Order for Merits to Lithuania. 2019 a Big Stamp at the 15th edition of ZagrebDox. 2021 receipt of the highest state decoration, Order of the Three Stars, Fourth Class, for the significant contribution to the development and promotion of Latvian documentary cinema outside Latvia. In 2022 he received an honorary award at DocsBarcelona’s 25th edition having served as organizer and programmer since the start of the festival.
From 1996 until 2005 he was the first director of EDN (European Documentary Network). From 2006 a freelance consultant and teacher in workshops like Ex Oriente, DocsBarcelona, Archidoc, Documentary Campus, Storydoc, Baltic Sea Forum, Black Sea DocStories, Caucadoc, CinéDOC Tbilisi, Docudays Kiev, Dealing With the Past Sarajevo FF as well as programme consultant for the festivals Magnificent7 in Belgrade, DOCSBarcelona, Verzio Budapest, Message2Man in St. Petersburg and DOKLeipzig. Teaches at the Zelig Documentary School in Bolzano Italy.

Articles: 3930