Europæisk Film-Prisuddeling på DR/TV
Jeg vidste jo godt, at det ville være umuligt for DR/TV at hylde europæisk film på en værdig måde. Jeg vidste, at Mikael Bertelsen ville være mindre plat end de sædvanlige presenters, og han havde også flere fine indslag, som mindede os om det talent, han udfoldede i ”Den 11.time”. Han kan improvisere og løfte absurditeten ud af et sådant arrangement, hvor kameraer rettes mod mennesker ved borde med rødvin i glasset og rouge på kinderne. Men han overspillede også sin rolle, der var mange pinlige øjeblikke, hvor tæer blev krummet. Tekniske fejl, indstuderede gimmicks, der var gættet længe før de fandt sted. Og – for at være en smule sprogroyal – dumsmarte bemærkninger.
Da filmkommentaren.dk i høj grad sætter fokus på dokumentarfilm og auteurfilm, var det pinligt interessant at lytte til de to sidekommentatorer, Adrian Hughes og Per Juul Carlsen. Specielt den sidste, som sad der for at give seerne faglig besked, krukkede med ikke at vide noget om dokumentarfilmen, der skulle vinde. Jeg checkede på wikipedia, hvor jeg selv er nævnt, sagde Carlsen, men den var der ikke. Han henviste til ”Réne” af Helena Trestikova, som Carlsen kunne have set i biografen i ugen op til festen eller på cph:dox eller han kunne have fået en dvd til gennemsyn.
Dårlig forberedelse pakkes ind i at ”nu er vi da også helt ude i ekstremerne”, som Hughes sagde flere gange og afbrød, hvad der skete på scenen og nu er det hende der den tjekkiske skuespiller, der taler om kritikernes pris, som også normalt er sådan en mærkelig film. Carlsen mente i øvrigt også det var forkert, at man i Europa i denne sammenhæng satser så meget på ”auteur”film, når det er Hollywood, man skal slå… Sådanne prisoverrækkelser er født til at give dårligt tv, jeg ved det, man kan gå til og fra, men trods alt forvente at folk ved, hvad de taler om.
Plakatbillede fra den italienske film “Gomorra” (omtalt her tidligere).