Göran Olsson: Concerning Violence
Hun læser Fanon-tekster i filmen, har jeg forstået på foromtalen, og det er uomgængeligt. Hvis jeg var i Berlin ville jeg først og fremmest gå hen og se Göran Olssons ”Concerning Violence”, og det er kun fordi oplysningen om, at denne musiker, som jeg ikke vil lade, som om jeg kender, men som jeg fornemmer er berømt i andre verdener end min, læser et tekstlag, som bygger på filosoffen Franz Fanon, kun fordi netop den oplysning rammer mig, og jeg forundret tager ”Fordømte her på jorden” (Rhodos 1968) ud af reolen. Og jeg tænker på den ikke gerne rejsende Per Højholt som (i Lars Johanssons filmportræt af ham) sagde, at man da sagtens kan sidde i Hørbylunde (hvor han boede) og læse franske filosoffer. Altså kan jeg bare gå i gang med at finde en streaming mulighed og høre Lauryn Hill læse disse gribende et snart halvt århundrede gamle bibliotekstekster til skandinaviske dokumentaristers arkivbilleder i Göran Olssons filmessay i ni afsnit om frihedsbevægelsernes historie i Afrika og den øvrige tredje verden. Men først altså tager jeg Michael Mallings elegant slanke orange bog fra dette særlige år i også min historie og læser efter denne lange tid igen Sartres forord og Simone de Beauvoirs efterskrift, hans Fanon-analyse hendes Fanon-portræt. Og så er jeg klar til at lede efter filmen med filosoffens tekster. Det kan jeg sagtens gøre på min computer her i Randers, men meget hellere gik jeg naturligvis i biografen i Festivalens Berlin.
Sverige / Danmark, 2013, 85 min.
Link: dfi.dk/fakta om film
Link: berlinale.de/en/programm