Henrik Bohn Ipsen får Roos-Prisen 2015
Se det var et godt valg, som Jørgen Roos ville have nikket anerkendende til – en fotograf der kan det hele og som for nogle dage siden blev rost for sit ”wonderful cinematography”, da Camilla Nielssons ”Democrats” fik Human Rights prisen ved Dokufest i Kosovo. I denne demonstrerer Ipsen sin evne til at være til stede og observere i den bedste direct cinema tradition. I en anden af hans film, Max Kestners ”Drømme i København”, udforsker Ipsen stiliseringens muligheder, som kollega Allan Berg har beskrevet på filmkommentaren:
…Men i sidste øjeblik har Henrik Bohn Ipsen lagt sin skarphed på facaderne og vinduernes oplyste åbninger, hvori Max Kestner har iagttaget og iscenesat billeder af indbyggernes liv. En ung kvinde læser, et par skændes, en kvinde stiger nøgen og våd ud af badekarret, griber ud efter sin mand og indleder forførelsen. I en fortsat sammenstilling rummer filmen et meget stort tal sådan stiliserede optagelser af byens facader set udefra og i et system af afvekslinger set indefra, så vinduerne, som før skildrede mangfoldigheden, nu viser os byens generalitet i vekslende belysninger, som bliver modsvarende begivenhedsrækker…
Priskomiteen for 2015 Roos Pris var sidste års modtager, Signe Byrge Sørensen, samt direktør Henrik Bo Nielsen og afdelingschef Ane Mandrup fra Det Danske Filminstitut. Og motivationen:
“Henrik Bohn Ipsen skaber billeder og scener, som berører os og får os til at se verden med friske øjne. Hvad enten filmen udfolder sig i Zimbabwe, Afghanistan, Grønland eller Danmark, formår Ipsen at fange både skønheden og dramaet. Hans nysgerrighed over for verden og hans åbenhed over for de mennesker, han møder, er beundringsværdig. Filmkolleger fremhæver hans insisteren, hans mod og hans helt særlige evne til at møde mennesker i øjenhøjde. Ipsen færdes hjemmevant i verdens brændpunkter og lader sig ikke kyse – slet ikke af mænd i store jakkesæt. Han omgås andre med respekt og husker altid at tage skoene af uden for døren – også hvis huset kun består af støvet jord, fire pinde og et bliktag. Henrik Bohn Ipsen gør verden større. Han skaber både i sin væremåde og i sine billeder forståelse mellem mennesker. Derfor får Henrik Bohn Ipsen årets Roos Pris.”
Billedet af Ipsen er taget fra prismodtagerens FB side, 2013, han havde det som profilbillede, mange mente at se en dansk udgave af Marlon Brando…
FILMKOMMENTAREN OM HENRIK BOHN IPSEN
Misfits (2015) Sume (2014) Democrats (2014) Min fætter er pirat (2011) Drømme i København (2009) Fotografens øje, bog (2009), tekst om Bohn Ipsens metode Fra Thailand til Thy (2007)