Jeppe Rønde: Bridgend

Vi var i biografen og så Jeppe Røndes ”Bridgend” – redaktørerne af dette site, Allan Berg og Tue Steen Müller ledsaget af sidstnævntes kone Ellen Fonnesbech-Sandberg. Hjemme i kolonihaven talte vi om filmen i timevis, læste Kim Skottes Politiken-anmeldelse og Ralf Christensens fra Information, begge meget rosende. Men noget mangler i deres vurderinger, blev vi enige om. Det kommer her fra Allan Berg:

”Jeg drukner i disse voldsomme store drenges uartikulerede støj, men jeg rammes til gengæld præcist af den unge kvindes gennemspillede bevægelse fra distant nysgerrighed over undrende analyse til beslutsom involvering. Jeg ser uundgåeligt, at den unge kvinde er i slægt med den unge kvinde i von Triers ”Breaking the Waves” og med den unge kvinde i hans ”Dancer in the Dark”, i slægt med Tarkovskijs unge kvinder i ”Solaris” og i ”Andrej Rubljov”. Disse kvinder griber alle ind i tilværelsen og trodser den samfundsbestemte skæbne ved at ofre sig selv. Filmene bliver således for mig elegier over denne kvindelige lidelse og offertemaet i Jeppe Røndes film samler sig om denne ene skuespiller, som også er den eneste, der skildres som helt menneske, som når hun låner sin elskede af sit liv og han styrket af dette forlader sin éndimensionelle rolle (i hans tilfælde som fardomineret kordreng), den afgrænsede rolle han og alle andre personer omhyggeligt er tildelt i Røndes overdådigt udstyrede og strengt stiliserede marionetspil.

Den unge kvinde bryder imidlertid ud af dette snoresystem, bryder alle regler og gennemfører suverænt sin rolle i det drama om en frihedskamp, som hedder kvinden og mændene, river sin mand ud af flokken, han er blevet udvalgt fordi han har sunget for hende, han er kunstner og således ægte og sanddru, og som Tarkovskijs nøgne kvinde fra det frie samfund i skoven forfulgt af massakrerende krigere går hun ud i vandet beslutsom, rank og sejrende som en Paionios’ Nike, jeg ser rygvendt. Hun vil hellere tage sit liv end underkaste sig og overgive sig til voldtægten. Hendes elskede og resten af den unge menighed følger hende. ’Hun er stærkere end alle os andre’, havde de sagt om hende.”

Danmark 2015, 99 min.

Foto: Hannah Murray som den unge kvinde

SYNOPSIS

A Bridgend Story (working title) is a film about a teenage girl, SARA, who arrives with her father to a small village in the welsh valleys of Bridgend County that is haunted by suicides amongst its young inhabitants. She falls dangerously in love with one of the youngsters while her dad as the new town policeman tries to solve the mystery. The film is based on true events. (IMDb)

Kim Skottes anmeldelse: politiken.dk/filmanmeldelser

Ralf Christensens anmeldelse: http://www.information.dk/537714

Share your love
Tue Steen Müller
Tue Steen Müller

Müller, Tue Steen
Documentary Consultant and Critic, DENMARK

Worked with documentary films for more than 20 years at the Danish Film Board, as press officer, festival representative and film consultant/commissioner. Co-founder of Balticum Film and TV Festival, Filmkontakt Nord, Documentary of the EU and EDN (European Documentary Network).
Awards: 2004 the Danish Roos Prize for his contribution to the Danish and European documentary culture. 2006 an award for promoting Portuguese documentaries. 2014 he received the EDN Award “for an outstanding contribution to the development of the European documentary culture”. 2016 The Cross of the Knight of the Order for Merits to Lithuania. 2019 a Big Stamp at the 15th edition of ZagrebDox. 2021 receipt of the highest state decoration, Order of the Three Stars, Fourth Class, for the significant contribution to the development and promotion of Latvian documentary cinema outside Latvia. In 2022 he received an honorary award at DocsBarcelona’s 25th edition having served as organizer and programmer since the start of the festival.
From 1996 until 2005 he was the first director of EDN (European Documentary Network). From 2006 a freelance consultant and teacher in workshops like Ex Oriente, DocsBarcelona, Archidoc, Documentary Campus, Storydoc, Baltic Sea Forum, Black Sea DocStories, Caucadoc, CinéDOC Tbilisi, Docudays Kiev, Dealing With the Past Sarajevo FF as well as programme consultant for the festivals Magnificent7 in Belgrade, DOCSBarcelona, Verzio Budapest, Message2Man in St. Petersburg and DOKLeipzig. Teaches at the Zelig Documentary School in Bolzano Italy.

Articles: 3932