Jeremy Isaacs: The World at War

OVERRASKENDE INTERVIEWS. Nu har jeg chancen for at se i det mindste en række afsnit af denne i lang tid den ultimative tv-fortælling om 2. verdenskrig. Jeg må tage en dyb indånding, der er meget at tage stilling til. For slet ikke at tale om fortællingens både velkendte og fortrængte indhold, er der Isaacs indsats i sammenligning med Burns, den objektivt historiske holdning over for den “emotionelle arkæologi”, den autoritative tv-serie over for den poetisk-refleksive (jeg låner lige udtrykkene fra Ib Bondebjerg).

I aftes begyndte det så med A New Germany om nazistpartiets vej til magtovertagelse overalt i det tyske samfund. Med en prolog om massakren i Oradour-sur-Glane i 1944, dertil kom det med den tankegang, med den mærkeligt brutale vilje. Men helt forfra i 30’erne over den stadige undervurdering af Hitlerregeringens drypvise udhuling af humanistisk og demokratisk tradition og tryghed over bogbrænding, terrorisme og direkte undertrykkelse frem mod naboernes liv, Tjekkoslovakiets og Polens skæbner.

I aften så afsnit 2, Distant War, vinteren 1939-1940. Invasionerne i Polen. Og nye vigtige medvirkende, disse overraskende interviews, som Isaacs etablerede som seriens helt afgørende greb. Ikke kun berømthederne selv, men ofte deres iagttagende og reflekterende hjælpere og assistenter.

Jeremy Isaacs: The World at War 1-26, UK, 1973-1974. DR2 disse dage kl. 19:10 http://www.dr.dk/dr2/En+verden+i+krig + DVD, UK-version http://www.randomhouse.co.uk/worldatwar/about_the_series.html Litt.: Mark Arnold-Forster: The World at War, 1973. (Bogen som oprindelig fulgte serien). Richard Holmes: The World at War, The Landmark Oral History from the Previously Unpublished Archives, 2007.

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821