Jespersen & Farah: Krigerne fra Nord

Det er al ære værd, at DR ønsker at skabe debat omkring en films emne, som det er sket med Søren Steen Jespersen og Nasib Farahs “Krigerne fra Nord”, som – citat fra hjemmesiden – “handler om radikaliseringen og rekrutteringen af unge med somalisk baggrund i Vesten til terrororganisationen Al-Shabab, som hærger i Somalia.” Det er god public-service, at filmen før sin visning har været genstand for omfattende presse og debatarrangementer rundt i landet. Og det er godt, at DR støtter en film, hvis hensigt er sober oplysning for at få seerne til at forstå den menneskelige baggrund. Hvorfor blev de terrorister?

Sagen er bare, at filmen, som her skal anmeldes, ikke lykkes. Ét problem er naturligvis, at den medvirkende anonyme hovedperson, ”Skyggen”, netop fremstår billedmæssigt som en skygge. Det er så hvad det er, han skal beskyttes, men det går galt, når han skal fortælle sin historie. Det gør han ganske givet med egne ord, som er skrevet ned (ifølge pressematerialet af instruktøren) og så indtalt. Det skrevne i en oplæst udgave virker klodset og kunstigt. Det skurrer i ørerne. Ægtheden ryger.

Flere indvendinger: Der er helt sikkert intet i vejen med den journalistiske research, som er foretaget både her, i Somalia og i andre lande, men der er intet fokus i den visuelle fortælling. Der er ikke et filmisk forløb, der hoppes ind og ud af hovedhistorien, der ”illustreres” med klichébilleder fra højhusmiljøer og tilbage står en

fragmenteret velmenende historie fortalt af en modig ung mand, der er ude af Al-Shabab og står frem, omend som en skygge, og fortæller om det gode sammenhold han havde med sine venner, når de sad i Danmark og så videoer, udsendt af Al-Shabab og andre, der opfordrer til vold og terror. To af de tre venner har sprængt sig selv og mange andre i luften, den tredje er i Somalia, hans navn er Mohammed og hans far er Abukar, som i filmen forsøger at få kontakt til sin søn for at bede ham om at komme hjem. Med Abukar i billedet lykkes det ind imellem at gribe tilskueren. Kunne filmen være bygget op om ham og hans forsøg på at redde sin søn ud af terroristernes kløer?

Rundt omkring hovedhistorien er der så scener med unge fra andre lande, som med tørklæde om hovedet og våben i hånd præsenterer, hvorfor de er i Al-Shabab – og en enkelt afhopper der står frem uden forklædning. Plus frygtelige scener med optagelser af terroraktioner forårsaget bl.a. af ”Skyggen”s venner. Fik vi så svarene og dermed en større forståelse? Jo, ”Skyggen” var træt af at blive set ned på af danskerne og af at drikke sig stiv hvert andet øjeblik, men ellers? Det større perspektiv. Næh…

Filmen vises på DR, i dag søndag den 12. oktober.

Danmark, 2014, 58 mins.

http://www.madeincopenhagen.dk

Share your love
Tue Steen Müller
Tue Steen Müller

Müller, Tue Steen
Documentary Consultant and Critic, DENMARK

Worked with documentary films for more than 20 years at the Danish Film Board, as press officer, festival representative and film consultant/commissioner. Co-founder of Balticum Film and TV Festival, Filmkontakt Nord, Documentary of the EU and EDN (European Documentary Network).
Awards: 2004 the Danish Roos Prize for his contribution to the Danish and European documentary culture. 2006 an award for promoting Portuguese documentaries. 2014 he received the EDN Award “for an outstanding contribution to the development of the European documentary culture”. 2016 The Cross of the Knight of the Order for Merits to Lithuania. 2019 a Big Stamp at the 15th edition of ZagrebDox. 2021 receipt of the highest state decoration, Order of the Three Stars, Fourth Class, for the significant contribution to the development and promotion of Latvian documentary cinema outside Latvia. In 2022 he received an honorary award at DocsBarcelona’s 25th edition having served as organizer and programmer since the start of the festival.
From 1996 until 2005 he was the first director of EDN (European Documentary Network). From 2006 a freelance consultant and teacher in workshops like Ex Oriente, DocsBarcelona, Archidoc, Documentary Campus, Storydoc, Baltic Sea Forum, Black Sea DocStories, Caucadoc, CinéDOC Tbilisi, Docudays Kiev, Dealing With the Past Sarajevo FF as well as programme consultant for the festivals Magnificent7 in Belgrade, DOCSBarcelona, Verzio Budapest, Message2Man in St. Petersburg and DOKLeipzig. Teaches at the Zelig Documentary School in Bolzano Italy.

Articles: 3925