Joe Berlinger: Whitey
Fotografiet viser instruktøren Joe Berlinger i en samtale med Aljazeera America en dag i april i år, hvor han i Q & A form gør rede for, hvad han gerne vil med sit filmarbejde, som nu er blevet til en tv-serie, som Aljazeera sender for tiden, og han slutter med den her sammenfatning: ”… I also have a film about the Whitey Bulger case that’s being released theatrically in June, and that film is about alleged government corruption at the highest level. So it’s in keeping with my desire to shine a light on injustice whereever it exists.” (link nedenfor) Jeg synes, at denne film, som er den, DR2 Dokumania sender i aften tirsdag 20.45, først og fremmest er et vigtigt møde med ham og hele hans store filmværk om injustice i det hele taget, men mest belyst i amerikanske retssager. For kun med enkelte afstikkere i det samlede værk samler det sig omhyggeligt dokumenteret i konkret praksis om amerikansk selvbesindelse i sin retspleje. Aftenens film er således det seneste storværk i dette forehavende, dens undertitel er ”United States of Amerika v. James J. Bulger”, og det er egentlig den rigtige titel, for hovedpersonen i denne fremragende og ufattelige journalistiske analyse er faktisk Joe Berlinger, og filmen er hans yderst komplicerede, men imponerende redegørelse for retssagen mod gangsterchefen fra Boston, Whitey, som levede skjult i Californien igennem 16 år. Det er imidlertid ikke Whitey, der skildres, det er retsssagen. Og Berlinger er detektiven og hovedpersonen. Synes jeg altså. Det er i aften et kvarter i ni, og det bliver to timer låst i lænestolen.
Joe Berlinger har været hovedperson i amerikansk dokumentarfilm og tv gennem nu to årtier. Det begyndte for alvor med “Brother’s Keeper”(1992), om en tvivlsom retslig indgriben efter et dødsfald i tre landmænds fælles husstand, “Paradise Lost”, en trilogi (1993, 2000 og 2011), som omsider medvirkede til løsladelse af tre fejlagtigt dømte i en drabssag i West Memphis. I et tv-interview i forbindelse med premieren på ”Whitey” fortalte Berlinger også causerende om af den arbejdet for Albert Maysles, som blev hans opdagelse af dokumentarfilmens cinematografi og specielt om, hvordan han i begyndelsen af 1990’erne, hvor det bestemt ikke var almindeligt med dokumentarfilm i biografen, ved den indflydelsesrige Roger Eberts begejstrede anmeldelser pludselig kunne fylde biograferne, når de viste ”Brothers Keeper og ”Paradise Lost” (link til dette tv-klip nedenfor). Andre værker er ”Crude”(2009) om et retssalsopgør med oliselskabet Chevron, ”…the story behind the world’s largest oil-related environmental lawsuit comes to screen as Joe Berlinger investigates the facts in the case of the so-called Amazon Chemobyl a disaster that occured deep in the forests of Ecuador.” Musik-afstikkere fra kriminalretten er “Metallica: Some Kind of Monster” (2004), en film, som det er sagt ”re-defined the rockumentary genre” og ”Under African Skies” (2012) med Paul Simon, som Mikkel Stolt anmeldte her, da den for ikke længe siden blev vist i Cinemateket i København.
USA 2014, 125 min.
http://america.aljazeera.com/articles/2014/4/18/joe-berlinger-thesystemcriminaljustice.html (Berlinger i Q & A på America.Aljazeera.com)
http://www.youtube.com/watch?v=_-56YArb9fg (Berlinger i tv-klip om blandt andre Maysles og Ebert)