Johan Grimonprez: Shadow World /1

1 VIDNER

Jeg vælger at tro, at denne mand er troværdigheden selv. Han hedder Chris Hedges, han har været krigskorrespondent for The New York Times, han er forfatter, hans seneste bog er Wages of Rebellion: The Moral Imperative of Revolt, 2015 og han arbejder nu tillige som præst. Han arbejdede tidligere gennem et par årtier uafbrudt som udenlandsk korrespondent i Mellemamerika, Mellemøsten, Afrika og på Balkan, han skrev fra mere end halvtreds lande for The Christian Science Monitor, NPR, Dallas Morning News og The New York Times, hvor han var udenrigskorrespondent i i årene1990 -2005. I 2002 var Hedges del af en gruppe på otte journalister på The New York Times som blev tildelt Pulitzerprisen for avisens dækning af den globale terrorisme.

Chris Hedges er et af de medvirkende vidner (som jeg én for én også vælger at tro på, især er det vigtigt at tro på våbenhandleren, hans nonchelant underholdende praleri er blot et nervøst træk ved ham, som de øvrige vidner er han sagkyndig), Hedges er altså medvirkende vidne i Shadow World, en krævende og foruroligende film, som bearbejder også mine pinlige historiske forglemmelser og flig for flig løfter dækket af også mine fortrængninger af bestemte historiske kendsgerninger.

Johan Grimonprez, som nok især huskes for Dial H-I-S-T-O-R-I-Y, 1997 om flykapringernes historie skildret på arkivmatriale fra de populære tv-stastioner sat i ramme af en personligt reflekterende filmkonstruktion, har tilsvarende lavet Shadow World om det militært-industrielle kompleks’ halvt- eller helt ubelyste, men sandt at sige angstprovokerende historie. Det er sket i samarbejde med blandt andre produktionsselskabet Final Cut for Real, København, og filmen får biografpremiere i Grand Teater i København nu på søndag 13. november og tv-premiere på DR2 15. november.

Til københavnerne: Gå i biografen på søndag og se den film! Og til alle danskere: se den på DR2 på tirsdag! Jeg kan kun anbefale sådan en nødvendigt rystende ophobning af bitre facts i et klogt og roligt forfærdende filmessays form…

SYNOPSIS

SHADOW WORLD afslører virkeligheden bag den globale våbenhandel – en branche, som tæller sin profit i milliarder og sine tab i menneskeliv. Gennem interviews med whistleblowers, efterforskere, anklagere samt insidere fra både militæret og militærindustrien, viser SHADOW WORLD hvordan våbenhandlen, med vores politiske ledere som villige mellemmænd, er drivkraften bag krig.

Resultatet er en verden hvor det politiske demokrati korrumperes i jagten på en fed kommission, og hvor synet af en klar, blå himmel for nogle ikke længere er fredfyldt: Det er optimale omstændigheder for tilbagevendende bombende droner.

SHADOW WORLD giver publikum en mulighed for at gennemskue de skjulte dagsordener bag enhver krig, i håbet om en sikrere fremtid. (Final Cut for real)

SYNOPSIS ENGLISH

Directed by Johan Grimonprez (“Dial H-I-S-T-O-R-Y”) and in part based on Corruption Watch UK founder Andrew Feinstein’s globally acclaimed book The Shadow World: Inside the Global Arms Trade, the film reveals how the international trade in weapons – with the complicity of governments and intelligence agencies, investigative and prosecutorial bodies, weapons manufacturers, dealers and agents – fosters corruption, determines economic and foreign policies, undermines democracy and creates widespread suffering. The film unravels a number of the world’s largest and most corrupt arms deals through those involved in perpetrating and investigating them. It illustrates why this trade accounts for almost 40% of all corruption in global trade, and how it operates in a parallel legal universe, in which the national security elite who drive it are seldom prosecuted for their often illegal actions. Shadow World posits alternatives through the experience of a peace activist and war correspondent, as well as through the voice of Eduardo Galeano who contributed selections from his stories for the film.

Ultimately Shadow World reveals the real costs of war, the way the arms trade drives it, how weapons of war are turned against citizens of liberal democracies and how the trade decreases rather than enhances security for us all. In shedding light on how our realities are being constructed, the film offers a way for audiences to see through this horror, in the hopes of creating a better future. (Final Cut for real)

Johan Grimonprez: Shadow World, Belgien / USA / Danmark, 2016. 94 min. Vurdering: 6/6, seks af seks pennespidser. 

http://www.finalcutforreal.dk/shadow-world

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821