Susana de Sousa Dias: 48
Det hemmelige politis portrætter – forfra og fra siden, så vi ser afstandsstøtten i nakken – står helt roligt afklarede i lang tid på lærredet. Det hæslige forehavende har lånt modellernes skønhed, værdighed og autenticitet. De erindrende interviews lånt dem kendsgerningernes andre billeder, oprivende og brutale. Og mærkeligt også lysende humor. I tidsafstandens nødvendige distance. Billederne er nænsomt bearbejdet, så deres aura yderligere bliver synlig. Faktisk. Og den nøgne lyd af stemmerne fra samtalerne må være bearbejdet, som var det sart musik. Så den bliver til sart musik.
Det handler om det portugisiske diktaturs politiske forbrydelse. Overgrebene mod styrets modstandere. Om anholdelserne, ydmygelserne, torturen, fængselsopholdene. Det er så frygteligt og vildt, og det er fremstillet så smukt og roligt afklaret.
Filmkunsten her er usædvanlig dristig i sin minimalisme. En montage af ganske ensartede arkivbilleder og interviewenes lydbåndoptagelser. Ikke mere. Og netop derfor måske så meget. Jeg måtte gå fra filmen efter de første cirka 30 minutter (festivaljag..). Jeg havde set en torso. Men jeg har på fornemmelsen, at de 30 minutter bliver min vigtigste oplevelse på årets Cinéma du réel.
Tue Steen Müller har lovet at skrive en anmeldelse af Susana de Sousa Dias’ film.
Susana de Sousa Dias: 48, Portugal 2009, 93 min. Manuskript, klip og lyd: Susana de Sousa Dias, fotografi: Octávio Espiritu Santo. Produceret af Kintop info@kintop.net