Wim Wenders: Himlen over Berlin

Igen i dag og i morgen samt i dagene den 1.-3. juli viser Cinemateket i København ‘Himlen over Berlin’ (1987) eller ‘Wings of Desire’, som Wim Wenders mesterstykke hedder i denne engelsktekstede og nyligt restaurerede version. Morten Tang skriver videre i Cinematekets meddelelse: ”Det er et af 1980’ernes absolutte hovedværker. En storbysymfoni på metafysisk himmelflugt fortalt i et formsprog, som transcenderer både (filmhistorisk) tid og rum.

Hvordan ser verden ud for engle? To trenchcoat-klædte skytsengle iagttager Berlin og dens befolkning i smukke sort/hvide billeder. Englene kan se og høre menneskenes tanker og drømme, men de kan ikke tale med dem eller opfatte virkeligheden i dens komplekse farverigdom.

‘Himlen over Berlin’ er en lyrisk meditation over livet, kærligheden, tiden og forgængeligheden – og den synes at forudsige Berlin-murens fald to år senere. I modsætning til andre tyske instruktører i sin generation er Wim Wenders ikke politisk orienteret, men snarere poetisk og eksistentielt søgende. Filmen har en tilsvarende sanseligt billedæstetik skabt af fotografen Henri Alekan, der blev berømmet for sit kameraarbejde på Jean Cocteaus ‘Skønheden og udyret’…”

Program og billetter: link

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821