Daniel Dencik: Tal R: The Virgin /2
Tal R får med det samme ordet, og han taler lavmælt og intenst filmen igennem. Denne gennemløbende fortælling rammer mig, overbeviser mig, besejrer mig med sin alvor. Tal R hedder han, og jeg får efterhånden forklaringen på fornavnet. Det er egentlig et pigenavn, fortæller hans forældre, da det bliver deres tur til at fortælle noget. Bogstavet R står for efternavnet, og i listen over filmens medvirkende, ser jeg, at efternavnet må være Rosenzweig. Flere af de medvirkende vidner hedder Rosenzweig. Det er familien, hustruen, forældrene, børnene. Så er der derudover venner og kolleger til at tegne det portræt af en maler, som stemmen har åbnet for.
Skønhed er det vigtigste. Det er det første Tal R fortæller. Ordet diskuteres ikke, det skal ikke forstås dybsindigt, det skal ikke fortolkes, det står for sit almindelige pålydende. Og det har Martin Munch, fotografen taget til sig i sit arbejde med optagelserne af den række stiliserede scener, som filmen består af. Tableauer hedder de i Denciks synopsis. Stiliseringen er ikke en manér, en påtagethed. Den er en naturlighed, et alvorligt og konsekvent valg. Sådan skal filmen være, og sådan er de medvirkende instrueret i en iscenesættelse, som omfatter fotografering, klip, set design, alt, så det er gennemført cinematografi, som lever opmærksom i sin neddæmpethed.
Skønheden er oppe mod selve ødelæggelsen, truslen om holocaust hviler som en tyngde over malerens tænkning, over hans arbejde. Krigens og mishandlingens rædsel har fulgt ham i drøm og forestilling siden barndommen. Det bekræfter forældrene. Og det skildres i filmen som et livsvilkår, det gives ikke hen til en psykologisk eller historisk eller biografisk forklaring. Således er Denciks film også et usædvanligt værk.
Danmark, 2014, 30 min. Filmen sælges på dvd (with English subtitles) i Tiger butikkerne overalt og kan streames VOD: http://danishdox.com/tal-r-the-virgin
Anmeldelser: Politiken (Dorte Hygum Sørensen) Ekko (Henrik Østergaard) FilmGuide (Nanna Frank Rasmussen)