Max Kestner: Drømme i København
Et par ting fra formaterialet til Kestners film drejer mine forventninger i en ganske særlig retning. Først billedet. Jeg funderer, skal det være DFI’s beskæring eller CPH:DOXs? Jeg vælger DFI. Det er vigtigt det her. Det drejer sig om Henrik Bohn Ipsens billede. Og jeg tænker jo på billedet til Nede på jorden, Esbjergs boligarkitektur og havne skyline. Mon igen dette i lodret og vandret kontrollerede kamera? Den mondrianske opbygning i Københavnnatbilledet lover mig det næsten. Og jeg glæder mig.
Så er der sætningen i instruktørens korte synopsis: ”… and the walls upon which we have scratched our loved one’s name before it is too late.” Jeg tøver lige i den så almindelige sætning, noterer i lynluk af øjnene smertens riv ”… før det er for sent.”
Nærværet i Esbjerg og poesien i de valgte replikker på fabrikken, i hjemmene, i bilerne – og i i Tivoli i København. Og nu måske dertil ruttmannske billedrytmer i endnu en bysymfoni. Jeg glæder mig. Det således kontrollerede kamera og poesien. Mon den nye film har bevaret det, eller?
Max Kestner: Drømme i København, Danmark 2009. 72 min. Produceret af Upfront Films. Manuskript: Dunja Gry Jensen og Max Kestner, fotografi: Henrik Bohn Ipsen, klip: Anne Østerud, lyd: Morten Green, musik Jóhan: Jóhannsson, produktion: Henrik Veileborg. Åbningsfilm på CPH:DOX 6. november 21:00 i Koncerthuset DR.