Ada Bligaard Søby: De nøgne fra Skt. Petersborg/2
På den nyligt afsluttede Cph:Dox festival modtog Ada Bligaard Søbys De nøgne fra Skt. Petersborg en delt pris Danish:Dox Award (sammen med Jakob Boeskovs Empire North), som bedste danske dokumentarfilm.
Juryen begrundede valget af De nøgne fra Skt. Petersborg med instruktørens særligt kreative udtryk og evne til vedholdende at være i stand til at imponere sit publikum med et stærkt visuelt udtryk: “Scenerne er bundet sammen med et unikt blik og en meget personlig palet af farver, situationer, stemninger og følelser.”
Vi har også her på bloggen længe været glade for Bligaard Søbys arbejder, om De nøgne fra Skt. Petersborg skrev jeg blandt andet: ”Scene efter scene stilles i kø i disciplineret række og forbindes kontrapunktisk med interview- og dialogmateriale, dokumentariske beretninger i løsreven fastholdelse. Det er meningsfuldt i en ganske anden narration end den normale danske tradition; og det er befriende, så befriende.”
Ada Bligaard Søbys filmografi er flot, tegner en usædvanlig disciplin og vedholdenhed, og ser man filmene i række, opdager man en trofasthed over for temaernes fortsatte bearbejdning, de giver stadigt mere og nyt fra sig: Complaints Choir (2009), Black Heart (2008), Meet me in Berlin (2007) og American Losers (2006).