David Cronenberg: Eastern Promises

Det er smukke,smukke autentiske drømmebilleder, Cronenberg konstruerer. Den smukke,smukke luder fra den lille by uden for Kiev ligger og nynner helt stille en russisk folkevise. Efter samlejet med Viggo Mortensen. Et falsk møde, de begge er tvunget til ved vold, forvandler sig til drøm.

Det umulige kys på det vigtigste plotpunkt, helten kysser heltinden blidt, og hun ham blidt. Naivt, ærligt. (Det ville ikke gå an i nogen anden film) over det uskyldige barn, de netop har reddet på selve kajkanten. Scenen er omgivet af rå vold og bundløs kynisme og systematiseret uoprigtighed, scenen her er ægte følelse og ærlig afsked. Det burde være umuligt.

Denne blidhed findes altså langt inde i Viggo Mortensen – og for så vidt også i den endnu ondere mafia “broder”, Vincent Cassell – og den er filmen igennem forberedt af Naomi Watts sødme og hendes fødegangsmiljøs ok professonelle hospitalshjælpsomhed og moral.

Og for en del er den forberedt af en særlig side i Armin Mueller-Stahls attitude (og hans stemme, meget), hans omsorg for rødbedesuppen og rosenbladdesserten. I det hele forberedt af livet i den varme restaurant, hvorfra han styrer de brutale forbrydelser under dække af dokumentarisk folklore så virkelig, at man leder efter iscenesættelsen, glemmer den, ærligt.

Således lykkes dette uskyldige, forsigtige kys midt i denne verden af sindsoprivende (ja, nemlig!) rå, rå hensynsløs og vild vold. Og følelseskulde.

David Cronenberg iscenesætter fantasiens umuligheder og gør dem til autentiske virkeligheder. Den ene efter den anden. Også filmhistoriens nok umuligste kys.

Set i Grand biografen, Randers. Kan ses i 25 biografer i hele landet + fem i København.

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821