Henrik Lundø: Brasilianske billeder

Det faste makkerpar Henrik Lundø(manuskript, instruktion, fotografi og klip) og Jacob Jørgensen (produktion) har med Martin Jørgensen som en i netop disse meget vekslende og meget prøvende optagelser nok vigtig fotografisk assistent været på en stor rejse til en række locations i Brasilien. Støttet af DFI (Dola Bonfils og Jacob Høgel) og DR (Mette Davidsen-Nielsen). Og det er der selvfølgelig kommet en seværdig film ud af. En meget rutineret film, måske for rutineret..

Den ligger nu distribueret på Filmstriben.dk DFI’s alibi for dog på en måde at have formidlet deres støttede film, nu instituttet ikke længere stiller dvd-kopier til rådighed for bibliotekernes udlån. Om denne distribution via internettet bliver fremtiden, ja, det må vi se. Her på Filmkommentaren.dk vil jeg forsøge at skrive om de nyeste, som er indgået. Og Brasilianske billeder er så blandt disse, og en ikke vellykket film.

Det er i sin tanke et overmåde sympatisk projekt, en samlet skildring af den brsilianske fattigdom i lyset af præsident Lula de Silvas løfte om tre måltider til alle. Kan denne fremgang mærkes hos dem, det handler om? Dette er en af filmens mange rammer, den økonomisk-politiske vinkel. Den opgives i redigeringen, der er ikke optaget materiale til den. Hovedpersonen, en ung mand, følges mere omhyggeligt. Vi ser ham i hans familie, lytter til det, han siger, men det er for mig slet ikke stærkt nok. Hans udstråling er minimal, han er amatørskuespiller og får lov til at agere alt for semirutineret foran filmens kamera (som var det dramaturgilærerens) og det er synd, for så tror vi jo ikke på hans vej ud af fattigdommen, som han håber bliver kunstens. Nej, stærkest som medvirkende er nok en ældre kvinde på en stol i hjørnet af et nøgent rum. Hendes kristne tro, er hendes vej, Helligånden og det evige liv vil frigøre hende fra dette liv i fattigdom og den rige verdens arrogance og brutalitet og overfladiskhed og hun peger anklagende på filmholdet foran hende.. Ved et bemærkelsesværdigt klippegreb bliver denne bekendelse filmens udgangsreplik og dermed dens tydeligste ramme. Jeg tror ikke, det var meningen? Politisk arbejde, kunstnerisk skaben, eller gudstro? Noget er gået galt.. 

Danmark, 2007. 52 min. Produktion og distribution: JJ Film, info@jjfilm.dk Set på www.filmstriben.dk

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821