Nahid Sarvestani: The Queen and I

Ja, selv om jeg var ved at segne af træthed hang jeg på. Jeg havde jo regnet ud, hvordan det ville udvikle sig mellem de to kvinder… (jeg kunne have læst det på Dokumanias hjemmeside ser jeg nu bagefter), men det var på en eller anden måde helt ok med den forudsigelighed. På en eller anden måde…

Det er en god film, den vokser og vokser, begge karakterer vokser og vokser, bliver mere og mere interessante, og vel at mærke i en konstant balance. De fylder lige meget, både i billedet og i historien, som viser sig ikke at være to, men én fortælling, elegant og nænsomt vævet sammen af Farah Pahlavis og Nahid Sarvestanis biografier, deres synspunkter og refleksioner.

Farah Pahlavi har senere bemærket, at det ville have været bedre for filmen, hvis hun også som Sarvestani havde indre monologer off-screen. Skarpt! Hun har fuldstændig ret. Balancen i værket er så vigtig, og dette er en ubalance…  

Filmen kan nu og formodentlig nogle dage ses på Dokumanias hjemmeside.

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821