Arvo Pärt og Robert Wilson: Adam’s Passion /2

SYNOPSIS

Адам, отец вселенной, в раю знал сладость любви Божией, и потому, когда был изгнан из рая за грех и лишился любви Божией, горько страдал и с великим стоном рыдал на всю пустыню. Душа его терзалась от мысли: «любимого Бога я оскорбил». Не так жалел он о рае и красоте его, как о том, что лишился любви Божией, которая ненасытно каждую минуту влечет душу к Богу.

(Adam, father of all mankind, in paradise knew the sweetness of the love of God; and so when for his sin he was driven forth from the garden of Eden, and was widowed of the love of God, he suffered grievously and lamented with a great moan. And the whole desert rang with his lamentations, for his soul was racked as he thought, ‘I have distressed my beloved God’. He sorrowed less after paradise and the beauty thereof; for he sorrowed that he was bereft of the love of God, which insatiably, at every instant, draws the soul to Him.)

LÆSNING

Lad mig begynde med denne synopsis, som er indledningen til en bøn og klagesang, Adam’s Lament af den russiske digter og munk Skt. Silouan Athonite (1866–1938) fra Panteleimon klosteret i Makadonien, Grækenland. Skt. Silouan Athonites digt er tekstgrundlaget i Arvo Pärts værk for kor og orkester med samme titel, som oprindelig er fra 2009 og nu udgør anden sats i hans Adam’s Passion, og Silouans tekst er dermed formodentlig også en oprindelig synopsis for Robert Wilsons iscenesættelse og for Andy Sommers film over de tos værk. Det er godt, jeg har haft den stille uge og nu påskedagene og tid og ro, for den her film er altså stor på mange måder, den kræver forberedelser, opslag i bøger og på internet og tænkepauser, når man er så uvidende uforberedt som jeg.

Verdenspremieren på Arvo Pärts og Robert Wilsons Adam’s Passion fandt sted i Tallinn sidste sommer, og nu er denne opførelse så fastholdt i et filmværk, som på søndag eftermiddag kan ses i Cinemateket i København. Publikum vil der finde ud af, at det befinder sig midt i en enestående og stor og aktuel begivenhed. Adam’s Passion vises i Cinematekets biograf på, i den kristne kultur, ugedagen efter Påskedag som både en forudsætning for, en sammenfatning af og en konklusion på påskens gentagne drama.

Adam’s Passion er en på samme tid ganske sædvanlig og omhyggelig tv-produktion af en koncert og teaterforestilling og så endelig et aldeles mærkværdigt og enestående Gesamtkunstwerk, som vil blive husket i musikhistorien og i teaterhistorien og i kunsthistorien som installation og koncept, ja, og så også i filmhistorien: som var jeg tilhører / tilskuer i salen den dag i Tallinn nærmer kameraerne og klippet sig i langsom omhu indfølt stedet og punktet for min nysgerighed og fjerner sig igen og glider videre i en ny blikkets søgen, noterer sig og mig salens indretning over kirkebygningens skema. Scenen som altertavlen og et langt podium som midtgangen til processionen, scenens forlængelse ud i midtskibet, publikums som menighedens placering på bænkeraderne foran scenen ved podiets sider, orkesterets placering bag publikum som orglet bag i kirken og korets placering på balkoner over sideskibene som munkene og nonnerne på gallerierner over sideskibene i klosterkirkerne.

Sådan orienteres jeg af filminstruktøren og hans fotografer og billedvælgere, sådan orienterer jeg mig i Pärts og Wilsons verden organiseret i en u-bådsfabrik bygget om for en gangs skyld til kirke, og i et landskab af tåge og lys gennemspilles i det rum syndefaldet, fordrivelsen fra Paradis, fortæringen af det daglige brød i ansigtets sved, brodermordet… Det er forfærdeligt og forunderligt, jeg kan ikke rive mig løs, jeg må blive i den film. Der er mange flere årsager.

Så seks spidse penne med det samme!

Andy Sommer: Adam’s Passion. EER/WDR/Arte, Estland og Tyskland 2015, 90 min.  Før Andy Sommers film over Pärts og Wilsons Adam’s Passion bliver der vist en film af Günther Atteln The Lost Paradise, som skildrer opsætningen af Pärts og Wilsons værk. Matineen med de to film finder altså sted næste søndag, 3. april og begynder 14:15. Billetter kan købes via dette link til Cinematekets programside

http://www.dfi.dk/Filmhuset/Cinemateket/Billetter-og-program/Film.aspx?filmID=v1023950

Her er der også yderligere progaminformation om de to film.

 

SYNOPSIS 2

Adam’s Passion is the moving first collaboration between two “masters of slow motion who harmonize perfectly with each other” (Frankfurter Allgemeine Zeitung). In the spectacular setting of a former submarine factory, American director and universal artist Robert Wilson creates a poetic visual world in which the mystical musical language of the Estonian composer Arvo Pärt can cast its meditative spell. Three of Pärt’s major works – Adam’s Lament, Tabula rasa, and Miserere, as well as Sequentia, a new work composed especially for this production – are brought together here using light, space, and movement to create a tightly-woven Gesamtkunstwerk in which the artistic visions of these two great artists mirror each other. (Producer’s site)

http://www.adamspassion.de/

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821