CINEMATEKET: Lo and Behold
WERNER HERZOG: LO AND BEHOLD – REVERIES OF THE CONNECTED WORLD
Bag alle Werner Herzogs spørgsmål ligger i grunden en skepsis, bag empatiens høflighed ligger i grunden en tøven, i fortællestemmens basgang af antropologisk essayistik et misantropisk syn på virkelighedens tilstand, bag den både den dybt alvorlige og den meget morsomme attitude lurer en ængstelse, en sorg, en fortvivlelse, og denne sidste kommer bestemte steder i hans arbejder til udtryk i vrede. Selv om han involverer sig i møderne som han kalder optagelserne af sine samtaler med vidner og andre medvirkende, holder han dem på afstand. Blidt og elegant distant.
Denne stiliserede scene er undtagelsen. Her deler Herzog familiens sorg, vrede og rædsel ved det modbydelige, den har været offer for, og distanceringen i set up og iscenesættelse som en teaterscene bliver i filmens sammenhæng af ganske anderledes udarbejdede scener til en udhævelse, sådan viser det antropologiske undersøgelsesresultat, som filmen udgør, som dette tableau er en vital del af, at mennesket er ondt, også mod mennesket, også mod det menneske, som trods det onde i sig er godt. Hele dette store tema Jesus af Nazaret talte om, efterviser Herzog i sin antropologiske femlæggelse, i værk efter værk, også i dette seneste, her i denne opstilling af en familie, hvor en datter mangler.
Werner Herzog møder på rejser fra scene til scene mennesker, alle monomane eksperter på hver deres felt, seriøse videnskabsmænd og excentriske amatører med alvorlig optagethed og venlig koncentration, som sikrer, at hver samtale lykkes ved hans tilstedeværelse, og jeg følger hans fascination, lytter til hans kloge fortællestemme, den stemme, som for mig er halvdelen af hans film, denne og en række af hans tidligere, som hans opmærksomme tilstedeværelse i alle situationer, hans diskrete indlevelse og i det færdige værk, hans distante skepsis, nogle gange hans rædsel.
Et foto fra ulykken af en ilde tilredt død kvinde, den fjerde, den fraværende søster i familien, har været delt på internettet i syg nysgerrighed, som Herzog udtrykker det, og han fortsætter: ”Vi viser ikke dette foto. Vi viser et værelse i hjemmet, musikværelset, hvor hun holdt af at opholde sig.” Og dette afsnit tre af de ti afsnit, som Lo and Behold – Reveries of the Connected World består af, som er et stort filmessay over internettets virkelighed, har overskriften The Dark Side og konkluderer: ”Internettet er det ondes væsen”, som moderen i familien siger, og Herzogs kapitel tre er i sin alvorlige tableauform en lille film i sig selv, som tidligt i værkets fremadskriden i møde efter møde, ofte med begejstrede vidner, skyder en en tidlig tøven ind.
USA 2016, 98 min. Filmkommentarens vurdering: 6/6 penne. Begynder med en visning i dag 17:00 som månedens dokumentar i Cinemateket i København.
www.dfi.dk/Filmhuset/Cinemateket/Billetter-og-program
http://www.filmkommentaren.dk/blog/blogpost/1940/ (Collected posts on Werner Herzog and his works)
SYNOPSIS
Oscar®-nominated documentarian Werner Herzog (Grizzly Man, Cave of Forgotten Dreams) chronicles the virtual world from its origins to its outermost reaches, exploring the digital landscape with the same curiosity and imagination he previously trained on earthly destinations. Herzog leads viewers on a journey through a series of provocative conversations that reveal the ways in which the online world has transformed how virtually everything in the real world works – from business to education, space travel to healthcare, and the very heart of how we conduct our personal relationships.