Cinéma du Réel 10
Pier Paolo Pasolini og Chris Marker, ja, de gamle meget forskellige mestre var med. Havde hver en sag med. Pasolini en lille og en mindre og Marker en lille bitte. Vægtige på hver sin måde alle tre…
Pasolinis rejsefilm fra 1963 (billedet), hvor han tænksomt, omhyggeligt og kritisk gennemrejser de hellige steder i Palæstina sammen med sin kirkehistoriske rådgiver pater Carraro for at finde locations til “Matthæusevangeliet”, er fascinernede og forbavsende i sin sære naivitet som dokument, men tydeligt.
En lille film, hvor han laver prøveoptagelser med unge zigøjnere uden for Rom til en film, som ikke blev til noget, er simpelthen rørende.
Chris Marker i sin “Détour Ceausescu” fra 1990 har på en chokerende ærlig måde klippet standrettens overfladiske brutalitet sammen med tv’s overfladiske forbrug af den absurde begivenhed ind i dens egen verden af æstetisk og moralsk uforståelighed.