Eric Pauwels: Les Films rêvés

Man begynder med at filme sin hund. Måske. Eller man begynder med et afsnit med Jean Rouchs første film om rejsen på floden. Eller man begynder med den smukkeste og værdigste strip-tease, man altid har ønsket at filme. Til begyndelsen af Beethovens klaversonate Quasi una fantasia. Sådan begynder man som filminstruktør, hvis man vil lave alle sine drømte film på én gang, i én film. Eric Pauwels har gjort det. Jeg så den på Ciinéma du réel i går. Det tog 180 minutter, del 1 og del 2 i én køre. Det var den rigtige måde at se det værk på. Og jeg så ikke noget overflødigt minut. Og fortællerens stemme var inde voice-over fra først til sidst. Det blev ikke for meget. Det må være fordi Pauels filmdrømme ikke er private i alt dette meget personlige. De kan generøst deles ud. Og de er vedkommende – mærkede jeg også på reaktionerne i den voksne del af salen.

Festvalen har interessant nok fundet plads til dette lyriske filmessay i konkurrenceprogrammet. Det er altså min rene fordom kun at vente klassisk dokumentar her… cinéma vérite, samfundskritisk realisme og etnografiske undersøgelser.   

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821