


Jørgen Leth og Polen

En herlig lille bog! Jeg fik den i hånden forleden i Warszawa. Den lå til mig på hotel Metropol, som ligger lige overfor Kulturpaladset – den omstridte gave til Polen fra Sovjetunionen efter krigen. Den vender jeg tilbage til. Jacob Dammas og Józefina Jarmuzewska står bag den fine udgivelse, små 100 sider og som de skriver på omslaget “rigt illustreret”. Jørgen Leth og Polen, reportager, digte, essays. Det var min godnatlæsning under opholdet i den store by, hvor jeg var jurymedlem i festivalen WatchDocs.
Jeg nød at læse reportagerne fra Jørgens besøg i Warszawa og Krakow. Jeg vidste jo godt, hvor godt han skrev, men de seks artikler, som bogen bringer, sprudler af ungdommelig veloplagthed. De stammer fra 1958-1962 (Jørgen er fra 1937) blev bragt i Demokraten og Aktuelt og fokus er på jazz og jazzmusikere, med vidunderlige observationer af steder over- og undergrund. Lad mig lige komme tilbage til Paladset, som han skriver om sådan:
“På Warszawas største plads står Kulturpaladset og skraber bunden af himlen. Det er imponerende. Men hvis De tror, det er smukt, tager De fejl, og hvis De tror polakkerne elsker det palads, tager De endnu mere fejl… De hader det.” (Polske Notater, side 25). I dag er det vist kun Weekendavisen, som tiltaler sine læsere i De-form.
… tænkte på Jørgens ord hver dag, når vi så film i én af biograferne i omtalte bygning eller besøgte dens hyggelige festivalrestaurant, som selvfølgelig kunne byde på den vodka, som Jørgen kom til at elske på sine besøg. Her er en tekst, et fragment, bliver det kaldt, fra “Det uperfekte Menneske” (2007):
“Jeg husker aftner og nætter i studenterhuset ved foden af det hæslige kulturpalads i sovjetstil, hvor vi turede rundt på mærkelige, øde barer som scener fra en usædvanlig desperat polsk film, vodkaflasker og glas, som hele tiden blev fyldt op. Vodka har den særlige kvalitet, når den drikkes på den måde, at den flytter ens bevidsthed op i en slags hallucineret tilstand. Alting er syner.” (Fragmenter, side 64).
Jamen, jeg kan jo ikke blive ved med at citere fra bogen, men alligevel… læs lige med her fra artiklen “Polske Notater”:
“Polen. Vi måtte være indenfor nu. Er der noget, der hedder Ingenmandsland i fredstid, så måtte det se sådan ud. Se ud? Eller føles sådan. Vi passerede et par trætårne, der kunne se ud som brandposter. De var bemandede. Ellers skove, marker og træklynger. Og færre trætårne. Så sagtnede toget farten. Stoppede helt. Vi fik travlt med at kigge ud…”. JørgenLeth, Journalist og Dokumentarist, 23 år. Fornemt!
Og der er digte og jazzen fylder, specielt legendariske Krzysztof Komeda, som er Jørgens helt, som han skriver et digt om og til, får inviteret til Danmark, får introduceret til Henning Carlsen, hvis film Komeda laver musik til og Bronislaw Malinowski, antropologen som Jørgen ofte har henvist til som en inspirationskilde, specielt til filmen “Notater om Kærlighed”.
Mit møde med Jørgen går 50 år tilbage. I Statens Filmcentral, hvor han blev ansat som programredaktør og jeg som pressekonsulent. Senere, som konsulent og medlem af programredaktionen, var jeg med til at støtte flere af hans film, bl.a. “66 Scener fra Amerika”, som han lavede sammen med Ole John. På WatchDocs blev han æret posthumt med visning af “Det perfekte menneske”, “Livet i Danmark” og “Aarhus” (Photo). Jeg var der sammen med 50-60 mennesker, polske undertekster og en grundig introduktion på polsk, som jeg så ikke forstod.
Jacob Dammas skrev til mig, at bogen kan købes i:
Thiemers Magasin i Tullinsgade 24, København V, til 125 kr.
– alternativt skriv en email til mail@jdmedia.dk om at få den sendt med posten.
Og de to redaktører har også udgivet bogen på polsk. Imponerende. Køb den!