Katrin Ottarsdóttir: Ingen kan lave det perfekte

Mens Katrin Ottarsdóttir turnerer til et par byer mere med sin nye film, som er afslutningen på trilogien om kunstnerisk arbejde, kan vi som bor i andre byer end de fire udvalgte, låne hendes tilgængelige film på biblioteket og vente på dvd-en med Jóanis Nielsen til det bliver marts. Disse titler findes i udlån: Atlantic Rhapsody, 1989, vhs, Regin Smidur, 2003, vhs, Ingen kan lave det perfekte, 2008, dvd og En linje om dagen er nok! 2008, dvd.

Selv lånte jeg lige en kopi af filmen med Hans Pauli Olsen på mit uundværlige bibliotek. Jeg har ikke set den før – så, hvordan er så den? Denne begyndelse til Ottarsdóttirs projekt? 

Billedhuggeren danser tango. I filmens første scene med hustruen i den hjemlige stues varme stearinlys. I filmens sidste scene med modellen i det rå ateliers kolde neon. Jo, det er skam et jalousiforhold. Et sted gør hustruen rede for det, tidligere var hun hans model, men nu er hun erstattet af den anden. Sådan må det være, hun resignerer.

Og filmen drejer sig efterhånden mere og mere om den model. Ikke som person, men netop som model. Det afgørende er forskellen på en portrætteret og en model. Og mod slutningen af filmen er det tydeligt den forskel, modellen grunder over, da hun kommer til udstillingsåbningen og står foran det værdige værk. Er det mig? Ligner det mig? Nej, det er et værk om optagetheden af kvinden som sådan. Hans Pauli Olsen har tidligere i filmen fortalt om den optagethed – og demonstreret den under arbejdet med modellen og værket, som filmen følger fra trin til trin.

Katrin Ottarsdóttir har søgt sig og fundet tre smukke og velskabte modeller til sit trefløjede værk om kunstnerisk liv – og hvordan hun har det med sådan en, en model, ja, det er det hun udvikler som et af lagene i den første film. 

http://www.bluebirdfilm.dk/hpo.html (filmens hjemmeside)  www.tutl.com (dvd-salg)

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821