Dorte Høeg Brask: Duften af Beirut

Det var et godt gensyn med den film. Jeg havde første gang jeg så den problemer med den medvirkende vi følger på opklaringsrejsen. Det havde jeg også i dag, men så opdagede jeg, at hun vokser i løbet af filmen, vokser i alvor og vedkommenhed.

Og sådan var det måske med hendes liv. Hun bevægede sig fra overfladiskhed til stadig større livsfylde nu, hvor hun sammen med Høeg Brasks så fint tilstedeværende kamera (og mig) konkret oplever, hvordan livet river konstanser væk, huse skydes i stykker, naboer flygter, venner dør, kærligheden er til låns. Og sin elsker finder hun som knogler i en kasse bag en jernlåge i kirkegårdens skelethus.

Jeg så, dette var ægte. Jeg finder “Duften af Beirut” er en af de mest konsekvente og vedkommende i gruppen af film, som med deres medvirkende rejser tilbage i fortiden for at genfinde dennes medvirkende.

Og så: jeg holder meget af Dorte Høeg Brasks kommentar og fortællerstemme. Her er noget vigtigt på færde, det mærker jeg næsten allermest tydeligt.

Dorte Høeg Brask: Duften af Beirut, 2006. Set på DR2 i dag, og genudsendes nok en gang mere mindst. Filmen kan også lånes på biblioteket.

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821