Jacob Jørgensen og Henrik Lundø: Olafur Eliasson

Jacob Jørgensen og Henrik Lundø laver beundrende, imponerede og loyale film om ophøjede personligheder som Erik Reitzel, Dronning Margrethe, H. C. Andersen, Henning Larsen og mange, mange flere. Og nu altså Olafur Eliasson. Og det skal de gøre, og det skal de blive ved med. Deres film glæder mange. Rigtig mange.

Jeg blev imidlertid skuffet over Eliasson filmen. Og kom til at tænke, at også inden for Jørgensens og Lundøs koncept, eller plan, eller smag, inden for deres ambition må der være nogle overordnede krav til emnets fokus, til indsigtens dybde, til karakterens udvikling, til klippets musikalitet og egenfortælling.

Jeg blev så skuffet, fordi filmens fokus, som for eksempel kunne være blevet ved Hudsonflodens vandfald og deres fortælling, flakker til andre af Eliassons mange projekter, til lidt antydet biografi og til noget sentimentalt privatlivs indblik. Skuffet, fordi dybden i hans gennemgående monolog og samtaler konstant svigtes til fordel for en omklamrende forklaren og forklaren tilsat lidt moraliserende didaktik. Skuffet, fordi den berømte hovedperson, skønt hele tiden aktivt tænkende kunstner, i filmens story line står fuldstændig stille i et låst ikke-karisma. Lidt træt, faktisk. Jeg blev skuffet, fordi klipningen uden retning flakker fra dit til dat og fortaber sig i gentagelse og limen sig pinagtig fast til scener, som forlængst har tabt indhold og gnist, en klipning, som i filmens sidste tredjedel bare tynder ud og tynder ud, uden jeg mærker det som konstruktionsbestemt diminuendo.

Men er man i forvejen optaget af Ofafur Eliassons person, arbejde og shows, skal man bestemt se Jørgensens og Lundøs film. Den er sympatisk, venlig, høflig og loyal. Og den er formodenlig blevet fuldstændig, som de ville have den. De er dygtige og meget, meget erfarne, de to. 

http://www.jjfilm.dk/index.php?lang_id=1

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821