Pirjo Honkasalo: My 10 best

Idfa – International Documentary Film festival Amsterdam – asks every year a prominent director to choose her/his 10 Best Film list, whihc are then screened at the festival. This year the director is Finnish Pirjo Honkasalo and her list goes like this:

The Earth, Aleksandr Dovzhenko (Russia, 1930)
The Mad Masters, Jean Rouch (France, 1955)
The Earth Trembles, Luchino Visconti (Italy, 1957)
Close-Up, Abbas Kiarostami (Iran, 1990)
Kyoto, My Mother’s Place, Nagisa Oshima (Japan, 1991)
Quince Tree of the Sun, Victor Erice (Spain, 1992)
Brass Unbound, Johan van der Keuken (Netherlands, 1993)
Tell Me What You Saw, Kiti Luostarinen (Finland, 1993)
The Smiling Man, Walter Heynowski, Gerhard Scheumann (Germany, 1996)
Blockade, Sergei Loznitsa (Russia, 2005)

Bravo is my warm greeting to the director (who will have a retrospective of her own list of masterpieces like “Tanjuska and 7 Devils” and “Three Rooms of Melancholia” (photo)), who has no English language film on the list contrary to what most critics and filmmakers, because of ignorance, normally include. I am looking forward to re-visit Luchino Visconti and Congo-Müller, the protagonist of “The Smiling Man”, not to mention the fabulous film of Victor Erice. The festival takes place November 17-28.

www.idfa.nl

Poul-Erik Heilbuth: De faldne

Helle Lyster skildrede i 2008 for DR Dokumentar tre hjemvendte militærfolk udsendt til krige i Bosnien, Kosovo og Afghanistan, De hjemvendte, del 1, del 2 og del 3. Jeg hæftede mig dengang ved min optagethed af de tre medvirkende soldater og den enes kæreste, men var også klar over, at Lysters tackling af det sentimentale aspekt slet ikke bragte dette element under kontrol, og at hendes overvejelse ikke rummede selve tvivlen om det hele. Alt havde tilsyneladende i de tre små dokumentarer en forklaring og kun én forklaring.

Helt sådan er det ikke i Poul-Erik Heilbuths film, som blev sendt i aftes. Heilbuth er tilsyneladende med dette tv-arbejde helt bevidst på vej ind i en ny folkelighed, hvor det sentimentales tårevædede og talemådeprægede udtryk fastholdes monumentalt som dækkende udtryk. I Lysters film er det en selvfølgelighed, tror jeg, i Heilbuths en bearbejdet villethed. Så der klippes ikke udenom det for mig pinlige. Han opfordrer til at læse førhen intime breve højt, til at åbne hidtil hemmelige æsker. Han overskrider i den grad min grænse mellem det personlige og det private.

Og forsigtigt, men efter min mening for forsigtigt, lukker han tvivlen ind i sin fremstilling i noget, som minder om en villet rytme og altså et bevidst element. Det begynder med Mads’ kæreste, som i sit interview som det første af de medvirkende pårørende tydeligt fortæller, at hun var og er imod, imod at han skulle af sted, måske imod i det hele taget, og til en af mødrene, som hen mod filmens slutning i en følelsesudladning, som er hendes egen personlige, vender sig mod krigen som sådan, vi lukker bare hold efter hold af unge mænd ud til løverne, det nytter ikke noget og det stopper aldrig.

Hun indser, at der i hele forløbet er én eneste ubønhørlig logik. Måske er det den, Heilbuth med sit arbejde skildrer, men i så fald nok for underdrevet. I hvert fald i forhold til, hvad jeg har brug for. Og i forhold til, hvad et land i krig har brug for.    

Danmark, 2010, 58 min. Tilrettelæggelse: Poul-Erik Heilbuth, produktion: DR Dokumentar, producer: Steen Jensen. Genudsendes 12.september 14:45 og 16. sep. 09:00

MandagsDokumentar Efterår 2010

We have written about it since the start of filmkommentaren.dk and we will continue to do so as this excellent  initiative is exportable: You find a documentary and short film addict – and connaisseur –  with a wide network and a talent for programming, and you let him or her invite films AND filmmakers to meet the audienceonce a week in a nice and cosy meeting place. Films are shown and films and subjects are being discussed. This is what Danish Ebbe Preisler has done for years. He has now opened his autumn season for Copenhageners to som and enjoy every monday. I switch to Danish to introduce a bit of the huge film offer:

Der kan bruges mange rosende gloser om det arbejde Ebbe Preisler har gjort for formidlingen af kort- og dokumentarfilm med sin MandagsDokumentar. Han er opdateret og viser ”Armadillo” med instruktøren Janus Metz og fotografen Lars Skree til stede, han har ”Bifrost” af Freddy Tornberg på programmet (begge film anmeldt her) og han har bedt Miki Mistrati komme for at vise sin tv-gyser om børnearbejde, ”Chokoladens mørke bagside”. Men for denne blogger er det ligeså herligt at se at Preisler vil gøre sit publikum opmærksom på den guldgrube af film, der ligger i Det danske Filminstituts arkiv. En meget fortjent hyldest gives således til produktionsselskabet Filmforsyningen, hvis leder Svend Johansen (foto) viser sin børneklassiker ”Aborresøen” (1978) ligesom der vil være lejlighed til at se mesterværket ”Eventyret om den vidunderlige musik” (1991) af Anders Sørensen og Liller Møllers vidunderlige tegnefilm ”Mellem to stole” (1993). Nogle uger senere har Preisler sammensat et program, han kalder ”Fattig og Rig”, hvor to af vore største dokumentarister er til stede. Lars Engels viser ”Orkanens Øje” (1991) og Jon Bang Carlsen ”En Rig Mand” (1979). Det hele foregår i PH cafeen på Halmtorvet i København.

www.mandagsdokumentar.dk 

On Being There with Richard Leacock

Richard Leacock, 90 years old in 2011, a master of cinema vérité, always energetic and inspirational… finally gets a filmic homage. It happens now at the Telluride Film Festival and it takes place in association with the first public screening of Monica Flaherty’s 1980 sound version of the 1925 film, Moana by Robert Flaherty (Leacock worked with Flaherty in 1946 on Louisiana Story). Wow, film history!

Jane Weiner is the director of the film ”On Being There” on Leacock. Here is an edited clip from the press release that came in this morning:

In the summer of 1972, Jane Weiner started filming with a prototype camera of the experimental Super 8 Sync-Sound-System that Leacock was then developing with Jon Rosenfeld and Al Mecklenberg at M.I.T. Shooting over 4 decades on a variety of ever-changing film and video technologies, Weiner doesn’t hide the image artifacts, film flutter and glitches, which were part and parcel of experimenting in small-format. She follows Leacock to his boyhood home in the Canary Islands – the location of his first oeuvre, Canary Island Bananas; she recounts his relationship with his mentor, Flaherty, and details his involvement and passion for a particular documentary aesthetic developed by Leacock, Pennebaker, and Robert Drew in the early 60’es. The title refers to the ”feel of the place” that Leacock tries to capture in the non-interventional, observational shooting style of cinema vérité… However, in On Being There with Richard Leacock, Weiner often breaks her mentor’s own rule of ”never asking questions”. Constructed as conversation that covers 70 years of his involvement in filmmaking history, the documentary lets Leacock tell his own story in his own words with few comments and/or commentary from his former protégée.

The feature-length film that is being screened in Telluride to honor Leacock, a work-in-progress it is, will be out in 2011 for theatrical and dvd release – and there will be retrospectives and other festival tributes to the master. Can’t wait to see the film! Photo: Leacock, 2009.

http://www.richardleacock.com/32943/About-RichardLeacock-com

Archidoc – Creative Archive Documentaries

Deadline on Monday, September 6, for applications for the unique European training programme Archidoc for filmmakers with archive based documentaries. I have been working with this training programme for many years and have with great pleasure seen fine films come out of it. The organisers, the French film school la fémis, tell me that they are short of sufficient applications, so this is why I want to give this small pep talk to filmmaking readers of this blog:

The workshop, in three sessions and in English language, offers you to develop your archive based documentary creatively under the supervision of the experienced international filmmaker, director and editor, Erez Laufer, and his team. You will get all the necessary market information and you will pitch the project to tv commissioning editors, but the most important is that you will get input to the creative part of the development. It is done in Paris at the film school at the second session (first session is in Leipzig during the DOKLeipzig in October) with the help of excellent editors, who help you shape your story so it passes far beyond the boring history tv documentary that we know so well. Let me mention three fine films that have profited from Archidoc:

Wiktoria Szymanska’s great tribute to the avantgarde artists ”The Themersons” (photo), Peteris Krilovs wonderful ”Klucis. The Deconstruction of an Artist” (several times written on this site) and Edmond Roch’s ”Garbo – the Man who Saved the World”, a true spy story.

http://www.edn.dk/

http://www.lafemis.fr/

Jacob Thuesen om filmmusik

Jeg er stadigvæk høj efter to timer søndag formiddag med Jacob Thuesen, der i en tøvende beslutsom og præcis samtale med Michael Bertelsen simpelthen lukkede op for posen af viden, erfaring og researchresultater fra sit arbejde med filmmusik, siden han som 12 årig sad foran Carltons tæppe sammen med sin onkel og lyttede til ouverturen til Rumrejsen år 2001.

De begyndte med at tale om Pasolinis Mattæusevangeliet. Og hvad vidste jeg om musikken i den film? Intet, viste det sig. Jeg havde troet, at det naturligvis var Bachs Mattæusevangeliet. Men nej, det er H-moll messen. Musikken bruges, hver gang Jesus underviser disciplene. De spillede musikken (det er jo meningen med det program), og rigtigt, jeg huskede med det Pasolinis billeder, de dukkede op. De tre hellige kongers møde med det nyfødte barn underlægges med Odetta som synger Sometimes I feel like a Motherless Child. Det samme skete med mig. Og Thuesen fortalte, at denne Odetta sang, bruger han selv i Under New York i en scene med tætte optagelser af trætte ansigter i en kupe i Subway. Forklarede stilfærdigt, hvad han ville med det, og netop sådan huskede jeg med det samme scenen. Jeg erindrede ikke den røde hærs kor i Pasolinis film, men jo, de er med. Og da stykket blev spillet, måtte jeg nikke for mig selv. Det store ved musikken på dette niveau, forklarede Thuesen, er at sangerne ligesom ikke ved, hvad de synger, de bærer blot den store følelse. Er de bevidste om musikkens storhed, dur det ikke. Og han fortsatte med dette religiøse aspekt: Jesus helbreder en spedalsk, mens Kenyas Nationalteaters kor synger kyrie fra en afrikansk messe, Missa Lucca.

Pasolini har bare valgt i alverdens musik. Suverænt. Og Jacob Thuesen har lært af det. Han fortalte videre om sit arbejde med en scene i Jørgen Leths Haiti uden titel.. nej, hør det radioprogram selv:

http://www.dr.dk/drnetradio/index.dr?evt=p&tab=pr&k=p2

Klik på Michael Bertelsen: Helt Klassisk og derefter på udsendelsen 29.08.2010 (Fejlen der har været med linket er nu rettet..)

Hør selv: det var værd at vente på..

Phie Ambo: Hjemmefronten

Titlens talemåde er for hyggelig. Men filmen har som undertitel Fjenden bag hækken. Den kan jeg bedre lide, den kan jeg tyde som minisynopsis. Den bringer for mig orden i sagerne. Og den fortæller også, at foretagendet er alvorligere, end den valgte komedie-tone først antyder. Det bliver nemlig i den film værre og værre. Og værre endnu i min eftertanke.

Filmen følger en hegnsynsmand på arbejde. Og det bliver så scene efter scene med hegnsynsforretning efter hegnsynsforretning i nabostridighedernes virkelighed. Skænderi efter skænderi mellem mennesker, som måske ellers er så almindelige som nogen. Mennesker, som ikke vil give sig, men hellere forpeste deres eget liv år efter år. ”Jeg har skåret de træer (inde på naboens grund) ned jævnligt, og jeg regner med at blive ved med at skære ned hvert fjerde år”, siger en med et smil, som pludselig forekommer ubehageligt. Phie Ambo har før og efter konfrontationerne ved hegnsynsforetningerne ved hækkene og plankeværkerne opsøgt de involverede i deres hjem og talt med dem fra bag sit kamera. ”Vi er bare blevet sure, men vi har ikke gjort noget galt”, siger et ægtepar som konklusion på årtiers krig med naboen om.. ja, jeg har glemt hvad.

Det tunge emne er imponerende klippet til en lethed hen over den alvorlige tyngde. Det danser af sted til en slags cirkusmusik, men tempoet falder og stemningen mørknes, da vi kommer til hegnssynet, hvor den ene vil have plankeværk, den anden hæk, som det ses på fotografiet, og filmen slutter i en grusom resignation.     

Filmens moralfilosofiske overvejelse ligger i dens konstruktion. Efter mit behov er den ikke dyb nok, eller den er i min læsning ikke tydelig nok. For mig at se, altså. Jeg, som er vant til eller vænnet til at finde et alter ego for instruktøren blandt de medvirkende, en person at identificere mig med, en at holde med, som vi sagde nede på cowboyrækkerne dengang for meget længe siden. Jeg prøvede da jeg så den i mandags at fæstne min sympati ved hegnsynsmanden Mogens Peuliche, men det ville ikke lykkes, det udvikledes hans karakter ikke tilstrækkeligt til, og det var nok heller ikke Phie Ambos hensigt. Hun vil andre ting med sin film.

Det ser ud til, at hun vil se filmens serie af komedier, som udvikler sig til dramaer og omvendt, som antropologisk iagttagelse, se den med en kølig distance, egentlig. Hendes feltrapport bliver et elegant skrevet misantropisk essay, der ikke giver meget håb for det gode liv, alle medvirkende har overgivet sig til hadets spiral af destruktion. Heller ikke den afdæmpede unge kvinde kommer fri af bitterheden, som vokser. Vi hører, at hendes mål er klart. Hun vil genplante de træer, naboen har fældet og stjålet, for om tre til fire år vil de være oppe og dække udsigten til hans hus. Men, ved hun og vi, fjenden er bag hækken venter med et lumsk smil.

Danmark, 2010, 50 min. Manuskript, kamera og instruktion: Phie Ambo. Produceret af Danish Documentary Production http://www.danishdocumentary.com/ Producer: Sigrid Dyekjær. Sendt på TV2 23. august 20:00. Genudsendes 12. september 12:15. Vil om kort tid kunne findes på www.filmstriben.dk

Roos Award to Armadillo Cinematographer Lars Skree

In 1995 a special Danish documentary award in the name of documentary pioneer Jørgen Roos was initiated. For 2010 the award (as of tonite) was given to the cameraman Lars Skree, who together with director Janus Metz created the mega-success Armadillo (see photo). The Danish language (edited) motivation runs like this:

Det Danske Filminstituts dokumentarpris på 25.000 kr. blev lørdag den 28. august tildelt filmfotograf Lars Skree, der satte livet på spil under optagelserne til krigsdramaet “Armadillo”. Prisoverrækkelsen foregik på Filmhøjskolen i Ebeltoft under det årlige branchetræf for dokumentarfilmfolk. Kollegerne i filmbranchen beskriver Lars Skree som en sammensat person med et enormt kunstnerisk overblik. Prisudvalget begrunder tildelingen med hans enorme dygtighed, venlighed og mod: Lars Skree har en enestående evne til at være 100 % til stede i nuet – som intens lytter og seer. Det ene øje er indstillet på nær – det, der sker i billedet – og det andet på det store perspektiv, det uden for billedet. Han har en 7. sans for at fornemme det, der kommer til at ske lige om lidt… og for at huske at tænde for kameraet. Lars Skree har et skarpt æstetisk blik og en vidtfavnende faglig dygtighed. Han behersker ubesværet det iscenesatte og det dokumentariske, den poetiske refleksion og det rå drama. Han er villig til at gå meget langt for at få sine billeder med hjem; han engagerer sig med livet som indsats. Lars Skree er en generøs og kreativ samarbejdspartner. Han har forståelse for filmens behov og instruktørens vision; en begavet medspiller – og modspiller. Selvom det måske ikke huer instruktøren i den konkrete situation, er der kommet bedre film ud af den insisteren. Lars Skree har en høj moral og en stor medmenneskelighed. Han får folk omkring sig til at føle sig godt tilpas og er altid kritisk bevidst om, hvad han filmer og ikke mindst hvorfor. Lars Skree er som yin og yang; hård hund og poet, kampsoldat og graciøs linjedanser.

ww.dfi.dk

DOKLeipzig 2010

Autumn is coming and the documentary festival season opens. The festivals start to announce their programmes. DOKLeipzig is one of the bigger – this blogger will be there to report and be in a jury – that at this time is finishing the selection process, to be published later. This is an edit of their press release of today, impressive it looks, also the amount of money waiting to be passed on to awarded filmmakers on the October 23rd when the festival is over:

The 53rd International Leipzig Festival for Documentary and Animated Film takes place from 18 to 24 October 2010 in Leipzig. Cash prizes totalling 71,000 euros (!) will be awarded in various competition categories. Special highlights include a special programme of films from the Caucasus, a selection of films on the subject of money (Money Matters), a retrospective from the German Federal Film Archive on the military in German society (Regime and Regiment), a series dedicated to the animated film-maker from New York Signe Baumane and an hommage to German director Klaus Wildenhahn.

DOK Leipzig is also a marketplace. It offers international industry professionals master classes and DOK podium discussions on such subjects as cross media, sales, marketing, film criticism and the future of film subsidies and grants in Germany. It has an impressive (my comment after the two last years) digital DOK market, a co-production encounter, screenings of new German documentary films, DOK Summits and a Forum for Innovative television, which focuses on strategies for international broadcast stations in the age of cross media. On 23 and 24 October the final presentation of the Documentary Campus Master School will take place under the auspices of the festival. Photo: 2009 winner at DOKLeipzig, “The Arrivals”, reviewed on this site.

www.dok-leipzig.de

Neuvonen: Reindeerspotting. Escape from Santaland

As of August 13 2010 this Finnish documentary had sold around 63.000 tickets in national cinemas. An amazing number for a documentary film about a drug addict, I thought, before watching it. How do you pitch that to friends… want to come along and see a film about Jani (the name of the protagonist), who is slowly killing himself!? And the number is still amazing, having watched it, for a film about a young guy, who is charming when he is clean, semi-charming when he has just made a shoot up, unbearable when he is stoned. Well, maybe not unbearable, but it makes him a bright guy with a limited view: when can I have the next fix is the only thought he has. I have never seen so many scenes with a needle to be stuck into a vein.

No, it is not a sensation-hunting film first time director Joonas Neuvonen has made. According to the site of the film he started to film the addicts when he came back to Rovaniemi (Northern Finland, ed.) in 2003 after living abroad for a couple of years. Some of them were his childhood friends, and at first he just wanted to document their present life without any particular plan or goal. Soon Jani became the main character that Joonas followed closely and intensively for several months. After Jani was imprisoned, the director moved abroad again taking distance to the material. In 2004 he started to go through the footage, and later that year editor Sadri Centincaya started the editing with him…

One man behind the camera, a friend, himself on drugs, this is what makes the film attractive contrary to hundreds of well meaning ”don’t do it” drug addict films. There is an intimacy in the relationship between the one who films and the one, who is being filmed. It is a relief when Jani is ready to leave fucking Finland to go abroad. This is where the film invites the viewer to experience tha classical journey of a young man, who wants to see and learn about the world. Free subutex drug in Paris, they are having a great time but when money is over, they have to go back and Jani ends up in prison, or as written, he ”is in and out” of prisons.

In terms of image, it looks (to use a Lars von Trier word about his new film) like shit and yet you take it all in, because it is a drama, well told in a persona and honestl way. That is why people go to watch it, that must be the answer.

Finland, 2010, 84 mins.

http://reindeerspotting.com/