DFI distribution 2008

Så fik vi klar besked. Det Danske Filminstitut har stoppet distributionen af nye film på dvd. Fra nu vil instituttet udelukkende distribuere over nettet, og alle nye film overføres til Filmstriben, en ordning, som retter sig mod skoler og biblioteker.

Jeg forstod på det hele, at den ældre og vist nok også den gamle filmsamling efterhånden ville blive overført, men at det havde længere udsigter, for den gamle samlings vedkommende, endog meget lange udsigter. Så den berømte danske samling af dokumentarfilm og kortfilm, skabt i SFC-tiden, videreført til for nogen tid siden af DFI, ligger herefter død.

Filminstituttet overlader nu retten til at fremstille dvd-er til biblioteker og skoler, det institutionelle marked, til producenterne, eller rettere deler den ret med dem. Producenterne har hele tiden haft eneretten til dvd-salg til det private marked. Da det imidlertid i praksis nærmere er en moralsk kulturel forpligtelse end en ret, bliver det nok ikke så spændende for os herude, hvad der kommer ud af det. Det afhænger dog lidt af den støtteordning til fremstilling af dvd-kopier, som samtidig er oprettet.  

For mig rejser det her to spørgsmål:

1) Hvem tager herefter fysisk hånd om den enestående samling (basismateriale og førstekopier) og de få eksisterende komplette kopisamlinger, som der engang var tale om at udstationere hos en række organisationer som producenternes, filminstruktørernes og MandagsDokumentaren? Bliver det instituttets filmarkiv?

2) Hvordan bliver herefter adgangen for almenheden i praksis? Hvor går det privatmenneske herude hen, som de senere år så lykkeligt i stadig mere og mere smidigt omfang på biblioteket har kunnet låne film fra denne samling?   

Filmstriben: www.filmstriben.dk  Om distribution af dvd’er, vejledning: http://www.dfi.dk/filmstoette/Nyhedertilfilmbranchen/kdlancering.htm  Still: Audrius Stonys: Alene, 2001. Nu klassiker og anerkendt mesterværk med produktionsstøtte fra Det Danske Filminstitut, nåede aldrig frem til distribution. Får den film nu en chance på Filmstriben? Og hvad med os herude??

Ken Burns: The War 5

Han hedder Eugene Sledge. Han spiller en afgørende rolle i denne store tv-series slutning, som både behandler stillehavskrigens sidste forfærdende måneder, det store moralske spørgsmål i den forbindelse, så man må tro, at nu knækker da fremstillingen..

Men nej, den reddes enestående på plads ved seriens egne midler, især neddæmpetheden (som øges til noget nær tavshed) og intensiteten i følelsen og tekstens klogskab. Og det er her Sledge kommer ind. Han kæmper med under slutspillet på Peleliu og Okinawa og han skriver på sedler en dagbog som han gemmer mellem siderne i sin bibel. Det bliver senere til hans bog om KRIGEN.

Burns lægger en stor del af seriens hovedtema afrunding i denne forfatters sætninger som Josh Lucas læser kongenialt, så man forstår at denne tv-serie må hedde det den hedder og ikke noget som helst andet, Krigen.

Ken Burns: The War 1-14, 2006. DR2. Serien er afsluttet. DVD-udgave kan købes i Laserdisken og hos iMusic. Filmens hjemmeside: http://www.pbs.org/thewar/

New Danish Screen og filmkunst og journalistik

Jeg springer ind på banen: Jo vi gør noget for filmkunsten i New Danish Screen.

Der er mange spændende eksperimenter undervejs. Projekter, der har lyst til at ændre virkeligheden før den skal filmes (ofte i en blanding af dokumentarfilm og aktivistisk kunst). Der er filmprojekter bygget om grafiske og rytmiske kvaliteter i billederne. Der er DIY film, der gør en dyd ud af at klistre alskens materialer (animation, live-action, arkivbilleder osv) sammen.

Og så er der også eksperimenter med tv-formater. Vi kigger bl.a på projekter, der vil udvikle og omformatere historie-programmet, reality, bekendelses tv og børne-naturprogrammer.

TV er en vigtig og uomgængelig spiller på dokumentarbanen finansielt og distributionsmæssigt (faktisk den vigtigste i sidste henseende). TV er til gengæld ikke engang at finde oppe på tribunerne, hvis det er kunst, der er på programmet. Det forhindrer ikke at tv ofte viser filmkunst. Men det gør at vi i DFI sammenhæng skal samarbejde så meget vi kan med tv, men samtidig sørge for at der er en autonom dokumentarfilmskunst-vurdering og debat.

Nu insisterer Tue på at tale navne og lad mig slå et slag for at Christoffer Guldbrandsen er en vigtig kunstner med vægtige værker bag sig.

Se hele diskussionen ved klik på kategorien Polemics. Foto: EKKO.

Journalistik eller Filmkunst: Bolden Ruller…

Åh, Niels, ikke så puritansk… det er ikke muligt at have denne meningsudveksling uden at være direkte og konkret og nævne navne. Og Dola giver da også svar på tiltale ved at understrege at hendes ambition er at udfordre Guldbrandsen og Anders Riis til at give journalistikken en – så lad os da kalde det noget andet end kunstnerisk – kreativ dimension.

Det er klart, at TV’s indflydelse på filminstitutets støttepolitik vrider skævt og at det betyder at DFI føler sig mere eller mindre forpligtet til at investere i film om Ny Alliance og Blekingegade… nok en gang. Det er da ikke specielt originalt?

Skulle vi spille bolden over til Jakob Høgel på New Danish Screen og spørge om han gør noget for at udvikle den danske dokumentarfilmKUNST?

Jeg sidder her i Wien, så Allan gider du tage kontakt til Jakob.

Se hele diskussionen ved at klikke kategorien Polemics.

Bolden ikke manden!

Kære Tue, jeg ved hvor meget du holder af fodbold og at du ved at godt fodboldspil handler om at gå efter bolden og ikke manden der har bolden.

Dette gælder selvfølgelig også i debatter. Jeg vil ikke forsvare Dola, det gør hun nok godt nok selv, men DFI’s konsulenter. Jeg synes de gennem de senere år har haft en høj standard og har været med til at skabe den internationale succes, som dansk dokumentarfilm har for tiden.

Du nævner en lang række instruktører ved navn, som alle har det til fælles at de er udannede jounalister, men derudover laver meget forskellige film. Hvis jeg skulle nævne et fællestræk, er det at de alle har skabt film som har skabt stor debat og forholdt sig til emner i det danske samfund. Det har for mig altid været et vigtigt element i dokumentarfillm. At skabe debat og engagere sit publikum.

Jeg bryder mig ikke om, at du gør dig til overdommer for, hvad der er kunst og ikke mindst hvem der er kunstnere. Men jeg vil ikke fortabe mig i den debat, som jeg mener har det forkerte fokus.

Der hvor jeg mener du har fat i bolden, er at TV har for meget at skulle have sagt i dansk dokumentarfilm. Ved sidste filmforlig blev en stor del af konsulenternes penge flyttet over i New Danish Screen og erstattet af TV-penge. Det betyder at filmkonsulenterne nu skal blive enige med TV-redaktørerne om langt flere projekter. Dette er foruroligende når man ser hvordan selv Public-servicekanalerne mere og mere bliver styret af kommercielle parametre og mainstream. Det er det, der er en trussel for filmkunsten.

Opgaven må være at få fravristet TV den magt (pengene) og få givet den tilbage til konsulenterne, gerne ved næste filmforlig. Det kræver sikkert både hård træning og godt sammenspil, men det er det, jeg ser som målet.

Niels Pagh Andersen

Se hele diskussionen ved at klikke kategorien Polemics. Foto: Niels Pagh Andersen in Damascus for DoxBox

Ken Burns: The War 4

I aften 18:15 på DR2 sendes næstsidste afsnit. Det er nu, der kan dannes overblik, det nu jeg mærker, hvor det bærer hen med det vældige filmværks konklusioner, som bygger på en tilsyneladende aldrig svigtende dramaturgi.

Konklusionerne ligger gemt i konstruktionen som sådan, ikke kun i den læste tekst, selv om den er vigtig og vægtig, nej, den må findes i det filmiske, også i den pludselige oplysning, at general Patton så plat stillede sig an og pissede i Rhinen, da han omsider kunne passere, men i den slags elementer, som skubber til den store følelse, der,mener jeg, er skabt i tre store klippegreb.

KLIPNINGEN er virkelig et studium værd. billedmaterialet samler sig for mig at se i tre forskellige typer afsnit, episke sekvenser, der understøtter især den kronologiske og begivenhedsmæssige fremadskriden, understøtter kontrapunktisk så at sige, aldrig illustrerende, dramatiske sekvenser, som fører os mod højdepunkter, nok især i scenerne fra slagene og lyriske sekvenser, hvor billederne, musikken, lyddesignet uden om teksten skildrer lidelsen, vemodet, lykken. 

Ken Burns: The War 1-14, 2006. DR2. Det sidste afsnit, 14, sendes fredag 18:15. SE DET!! DVD-udgave kan købes i Laserdisken og hos iMusic. Filmens hjemmeside: http://www.pbs.org/thewar/ 

Gensyn: Ofelia kommer til byen

Der er langt tilbage til 1985, men det er rejsen værd. På fotografierne fra dengang ser jeg, at Stine Bierlich fik en Bodil (ser det ud til, hun står med den i hånden i en festkjole, som godt kunne være fra filmen) for sin fremstilling af Molly som Ofelia (eller omvendt) i Jon Bang Carlsens modige og fuldstændigt gennemførte film. “En smuk, alvorlig, sjov og skøn film…” skrev Politiken, “..sjælden og fængslende, høj og fin humor.” “En sand glæde” fortsatte Weekendavisen. Og Vestkysten lagde til: “Et folkeligt mesterværk.” 

Ofelia har jo en stor rolle men i kort tid i Shakespeares stykke, hos Bang Carlsen er hun det kostant levende, vibrerende og ærlige centrum. Hele tiden øver hun sig på vandets dybder, back stage, var kun hun alene om filmen, ville hun være filmen værd. Blot at følge hendes nuancer i menneskelig følsomhed er oplevelsen. Hamlet/John følger hende i en forceret smuk udvikling mod emotionel ligeværd – Refn klipper det uden rysten på plads. Og når de to trodser skolelærerdilettantinstruktør Ægidius og hvisker Shakespeares dialog til hinanden, laver Bang Carlsen nutidig Hamlet på film, så man bliver tør i munden. Det er SÅ smukt.

Dansk film har sandelig en fortid, som kan noget. Må den bare bevares. For eksempel på bibliotekerne.. Som den litterære vist nok bliver det.. 

Jon Bang Carlsen: Ofelia kommer til byen, 1985. Fotografi: Alexander Gruszynski. Klip: Anders Refn. Distribution: www.on-air-video.dk VHS kopi set på www.bibliotek.dk og lånt på Randers Bibliotek, som heldigvis ikke har smidt den ud, men gemt den blandt “ungdomsfilm”, ja, den Shakespeare… Litt.: McGuffin 55/56 http://www.macguffin.dk/texts/Lyset_fra_fyret.htm

Ken Burns: The War 3

I går, afsnit 11, tabte fortællingen alligevel højde? Midt i det for tropperne i felten allerværste, vinterkrigen i Ardennerne? Sad vi med hærene fast i et stykke militærhistorie, under evindelig bombelyd og skudsalver fra et lyddesign, netop så monotont som vinterdagene mod slutningen af 44 i skovenes kolde, våde mudder?

Nej, netop ikke. En sikker hånd holdt fokus på den menige kriger i helvederne, på de pårørende i almindelige boliger i sædvanlige amerikanske byer. En kompetent og dæmpet stemme førte fortællingen gennem nødvendige kronologier og topografier hen mod netop denne films overraskende, gribende nyorientering: pludselig en amerikansk krigsforbrydelse, summarisk nedskydning af krigsfanger midt i det hele. Uden ydre dramatik nøgternt, dæmpet vredt, resigneret sørgmodigt fortalt af et af de medvirkende vidner.

VIDNERNE, ja de er i denne film enestående. Ja, netop enestående i denne genres æstetikkonvention. De er castede tror jeg ud fra andet end deres faktuelle erinndring, deres udstråling og deres menneskelige egenskaber har talt med. Det betyder videre, at klippene med dem er lagt på plads efter langt flere, musikalske og emotionelle for eksempel, kriterier end selve indholdet af det, de fortæller.

Jeg tror Ken Burns selv omhyggeligt har instrueret hver enkelt under optagelserne af deres erindringer / statements (jeg har set et fotografi, hvor han intenst sidder over for en medvirkende i interview til hans Mark Twain film. Og tænker: Sådan!) Der er også noget med scenografien i disse scener, den er omhyggeligt ensartet minimal og billedet er tæt. Og så: alt i lydudtrykket er dæmpet og indtrængende.  Man lytter og lytter, og scenerne med vidnerne falder selvfølgeligt på plads i klippets hastighed og rytme. Hvor ofte slår interviewscenerne ikke en filmisk fortælling i stumper og stykker, ellers? Ikke her, der er taget hånd om det.. 

Filmens hjemmeside præsenterer så fint alle vidnerne, her de, som gjorde selve slagene med: http://www.pbs.org/thewar/the_witnesses_warfront.htm 

Ken Burns: The War 1-14, 2006. DR2. De sidste afsnit 12-14 sendes onsdag til fredag denne uge, hver dag 18:15. SE DEM!! DVD-udgave kan købes i Laserdisken og hos iMusic. Filmens hjemmeside: http://www.pbs.org/thewar/ 

Life in Loops – on DVD

This is a pure commercial for one of the most important documentaries from the last years. Timo Novotny’s film has been shown all over the world, it has been awarded for its innovation of the genre, it is a vision of the world we live in, it has a brilliant mind blowing, I would almost call it, montage, it breaks down rules about the unity of place and time, it’s a film for people who love the city and the genre of city films that started with Ruttmann’s film on Berlin, it is about people, citizens of the world, poor people, people with dreams, people who are suffering but survive.

The reason to write about this two year old film, is simply that the film is now available in a dvd version with an excellent bonus material. A booklet with a text from the director, clips from the first concerts by sofa surfers and Novotny to images, Novotny’s own explanation of principles and structure and a real gift – a conversation over 80 minutes between Michael Glawogger and Timo Novotny to the images of the film. Here is an edited intro of what the festival cph:dox wrote about the film:

‘Life in Loops’ is a remix of the award-winning Austrian 1997 documentary ‘Megacities’… where Michael Glawogger depicts the chaos of the world’s metropoles. Novotny complements 30% of material taken straight from the film (and re-edited) with 70 % as yet unseen footage in which he blends original shots unused by Glawogger with his own sequences (shot by Megacities cameraman Wolfgang Thaler) from Tokyo. ‘Life in Loops’ is an alternative interpretation of Glawogger’s footage. Using a loop to depict life in a big city, Novotny takes the viewer to strange, dark and otherwise impenetrable parts of Mexico City, New York, Moscow, Mumbai and Tokyo and presents a cast of characters…

Buy the film: http://www.sofasurfers.net/  More about the film: http://www.lifeinloops.com/

Filmkunst eller journalistik? Dola Bonfils svarer

DFI’s filmkonsulent Dola Bonfils svarer på mit indlæg “Filmkunst eller Journalistik” (link nedenfor). Det gør hun grundigt og klart, samtidig med at hun gør opmærkom på, at hendes tid pt forhindrer hende i at gå ind i skriftlige diskussioner om det vigtige emne. Men det skal ikke forhindre andre i at tage ordet. Her er Dola Bonfils svar:

Der er ingen henvendelser til DFI’s konsulenter og vores støttesystem, der ikke er sig uhyre bevidst, at det vi repræsenterer er krav om kunstnerisk tilgang og fortælling i filmisk forstand, også når vore ansøgere er journalister og kommer fra vore største (i økonomisk forstand) samarbejdspartnere i det nuværende filmforlig, DR og TV2.

Øvelsen i disse år er at finde et fælles grundlag for hvad vi og de (tv-redaktørerne) betragter som støtteværdigt. Det er indlysende nemt med DR2, der er straks sværere med DR1, og det har med TV2 vist sig at være en sjov udfordring at tage den undersøgende journalistik i øjesyn med filmbranchens værdinormer i et udbud, vi har kaldt “Follow the Money”. To film er blevet færdige i det regi, begge film, der er blevet til i et tæt parløb mellem klassiske journalistiske research-former og filmfortællere (Christoffer Boe,Frank Piasecki Poulsen, Laurits Munch Petersen) Samarbejdet mellem DFI og TV2’s redaktør bygger her på en gensidig lyst til at lære af, inspirere og forny hinandens kerneydelser – den dokumentariske fortælling og det undersøgende journalistiske prime-time-format.

De eksempler du nævner som udtryk for en tendens…Gottschau, Guldbrandsen og Anders Riis Hansen…ser ikke fra min konsulentstol ud som en udhulning af vore støtteprincipper. Anders Riis Hansen’s projekt om Blekingegadebanden er en ambitiøs satsning på en dokumentarfilm, der laves til en seriøs biograf-distribution, hvilket jo som bekendt kræver et kunstnerisk niveau, hvis det skal lykkes. Christoffer Guldbrandsen er i en rivende udvikling som journalistisk filmkunstner – eller hvad man skal kalde det – og ser DFI som en naturlig dialogpartner i den udfordrende proces, det hver gang er at finde ind til balancen mellem emnet og det kreative udtryk. Og jeg ser det som en interessant udfordring at indgå i en kunstnerisk diskussion med ham om hvordan den moderne politiske film skal/kan se ud. Jakob Gottschau har fundet en form på sine filmessays, som er det tætteste vi i øjeblikket kommer på undervisningsfilmen i Center for Børn og Unges regi, også et vigtigt format holde i live.

Disse ansøgere repræsenterer på linie med dokumentaristerne den nødvendige bredde i det repertoire, en dokumentarkonsulent på DFI må forsøge at dække: Fra Steen Møller Rasmussen til Anders Østergård, fra Jytte Rex til Christoffer Guldbrandsen, fra Marie Louise Lefèvres film om meditativ bøn til Eva Mulvad, fra Pernille Rose Grønkjær, Jon Bang Carlsen, Ole Roos, Annette M.Olsen og Katja Forbert, Michala Krogh, Lars Becker Larsen, Ove Nyholm, Boris Bertram, Anne Wivel, Frank Piasecki Poulsen, Asger Leth til interessante spillefilmsinstruktører, der i disse år også føler sig tiltrukket af dokumentarismen og lader sig udfordre af virkelighedens fortællinger: som Christoffer Boe og Laurits Munch Petersen, to eksempler bare fra min pulje af projekter.

Se hele debatten ved klikke kategorien Polemics. Foto: DFI, aktuelt, pressroom.