Why Democracy: Middag med præsidenten
I februar sad jeg i Jan Vrijman Fund i Amsterdam og var med til at give støtte til færdiggørelsen af “Middag med præsidenten”. I dag sidder jeg og ser den samme, nu færdige film fra et land, som mere end…
A film blog by Allan Berg Nielsen & Tue Steen Müller
A film blog by Allan Berg Nielsen & Tue Steen Müller
I februar sad jeg i Jan Vrijman Fund i Amsterdam og var med til at give støtte til færdiggørelsen af “Middag med præsidenten”. I dag sidder jeg og ser den samme, nu færdige film fra et land, som mere end…
Ja, spørger jeg mig selv, hvorfor demokrati? Hvorfor egentlig, hvis det er som i filmen her, lidenskabsløst, indholdsløst, kedeligt, kedeligt. Partiet beslutter at opstille manden Kazuhiko Yamauchi til en ledig plads i byrådet. Han er ikke særlig interesseret, hans omgivelser…
Det vigtigste bidrag til filmserien er Alex Gibneys dybt rystende moralske pamflet vendt imod indførelsen af tortur i USA’s krigsfangelejre. Med den uskyldige taxichaufførs historie (de torterede ham ihjel, “mord” skrev lægen som dødsårsag på attesten) som ramme oprulles den…
DR2’s lille internationale dokumentarfestival er udover forsøget på at indkredse demokratibegrebet (hvad ikke lykkes, naturligvis) en kavalkade over dokumentargenrens bemærkelsesværdige ensartethed verden over. Nationale særpræg kan ikke umiddelbart ses, men personlig stil må kunne spores i de journalistiske eller kunstneriske…
Det lyder som et rigtigt journalistisk arbejde, og det er det. En journalistisk reportage med billeddækning og interviews. Ingen scener i filmisk forstand og selvfølgelig ikke noget billedsidedirigeret forløb. Nej, dette er en litterær tradition, en engageret fortælling om tre…
Durakovo hedder stedet, en klosterlignende kostskole eller rehabiliteringscenter for frustrerede unge. Mihail Fjodrovitj Morozov hedder lederen, filmens hovedperson. Han styrer ikke blot stedet, men også filmen med sin udstråling. Fylder hver scene, han er i billedet, med sin mærkbare energi…
Jeg kan godt lide den her film. Det mærker jeg med det samme. Jeg kan godt lide stemmen, der fortæller. En journalist, som fortæller en en rigtig historie fra en alvorlig virkelighed. Uden at ville belære mig, uden at ville…
Der skal vælges ny duks i 3. klasse. Læreren forklarer proceduren. Det hedder “demokrati”, siger hun. De kigger spørgende på hende. Og jeg forstår dem godt. Det har heller ikke spor med min opfattelse af demokrati at gøre. At børn…
Det er smukke,smukke autentiske drømmebilleder, Cronenberg konstruerer. Den smukke,smukke luder fra den lille by uden for Kiev ligger og nynner helt stille en russisk folkevise. Efter samlejet med Viggo Mortensen. Et falsk møde, de begge er tvunget til ved vold,…
DR1 Dokumentaren i aften, ja, jeg skulle da se den. Selv om hjemmesidens tekst bestemt ikke lovede nogen indsigtsfuld skildring, endsige noget klogt essay på film. Den pressemeddelelse og den dokumentar er en på anden ganske bestemt måde frelst og…
Jo, så var der det med TV2, som redigerede i Cathrine Asmussens film “Mig og Naser” lige før den gik i luften. Uden at diskutere de to klip med instruktøren førend klippet blev foretaget. Det gør man selvfølgelig ikke. Det…
Cathrine Asmussen er et af de mest oplagte talenter i nyere dansk dokumentar. Hun har altid noget på hjertet, noget hun vil fortælle om, hun har et synspunkt og de film, hun står bag er simpelthen bare godt lavet. De…
Midt i utrygheden: Ser det sådan ud det sundhedsvæsen, vi er ved at udvikle her hos os? Som dette i USA, hvor enhver er sig selv nærmest. Midt i denne serie skræmmende cases, som rulles op, er jeg mærkeligt tryg.…
Det kunne ikke være bedre! Bedste sendetid til en af de bedste danske film lige nu. Suvi Andrea Helminens “På vej til Paradis”. Den havde premiere 15. juni, vandt sin kategori på festivalen i Odense i august. Men den er…
Se engang på Poul Rudes kommentar til “DR kultur – bredt eller smalt”. Bortset fra den fornærmende bemærkning om at DK4 er tv-kulturens campinghabit – som en kolonihaveejer som jeg naturligvis føler mig ramt af – har han fat i,…
Joh, jeg blev da siddende det meste af tiden i aftes og så den lange film fra BBC med den imponerende rekonstruktion af begivenheder inde i de to tårne disse to morgentimer den dag. Som DR2 bragte. Men jeg havde…
Poul Rude skrev denne bemærkning til Tue Steen Müllers kommentar til DR’s kulturprofil: Jo, hvorfor ikke?Det kan da godt være at DK4 af mange bliver anset som TV-kanalernes campinghabit. At designet nærmest er tarveligt og kulisserne er støvet op på…
… og mens proppen er af flasken: DR’s programstrategi for 2008 er publiceret og diskussionen om dækningen af kulturstoffet er i gang igen igen. Bredt eller smalt, spredt ud på flere programmer, eller i én samlet ramme? En triviel diskussion…
Det er pinagtigt at følge debatten, der har fulgt i hælene på afskedigelsen af tv-værten Jeppe Nybroe for manipulation af nogle indslag fra Afghanistan og Irak. Nu var der f.eks. Deadline forleden, hvor DR’s nyhedschef Ulrik Haagerup på grundskoleniveau holdt…
Glinsende, olierede kroppe. Poserende i små tangatrusser. I Afghanistan. Det lyder ikke som en film, som du skulle gå i biografen for at se, vel? Men gør det alligevel, for her venter dig en velkomponeret og fascinerende FILMISK oplevelse. Der…
Så fik vi filmen om Halfdan Rasmussen på TV. I den bedste sendetid. På DR2. Velfortjent, for filmen var i Halfdans ånd uhøjtidelig og det lykkedes tilrettelæggerne – som TV kalder instruktørerne af film – at skabe en kærlig stemning…
cph:dox har spurgt om vi vil lave et link til festivalens hjemmeside. Med allerstørste glæde. Denne festival har i løbet af fire år markeret sig stærkt i bevidstheden hos et antalsmæssigt stigende dokumentarpublikum, der går i byen for at få…
– en lille opfølgning til teksten om de to DR2 kvinder, der forlader den synkende skude: Du kan selv følge med i, hvad der kommer af dokumentar på DR ved at tilmelde dig det udmærkede nyhedsbrev, som tilsendes gratis til…
Mette Davidsen-Nielsen og Gitte Rabøl har sagt op som kanalchefer på DR2. De begrunder det med at chefer skal skiftes ud inden det hele bliver rutine og nyskabelser udebliver. Smukt tænkt og meget ulig DR. Men set udefra en beslutning,…
Set på European Film College under DFI Branchetræf for dokumentarfilmfolk 24.-26. august Ja, Broomfield er auteur i den gedigne britiske tradition for opklarende journalistik og hans navn er brand for hans tv-station, Channel 4 og tillige brand for denne film,…
DEN HEMMELIGE KRIG (The Secret W Det er så vigtigt at den undersøgelse af journalistikken i filmen er afsluttet. Og det er så vigtigt at debatten om den er kommet op. Jeg hørte i dag gentagelsen af Lasse Jensens show…
Set på European Film College i forbindelse med DFI Branchetræf for danske dokumentarister. Jo, det var herligt – efter at have set “Ghosts” og “The Devil Came on Horseback” – at møde en gruppe blinde tibetanske børn, der skal bestige…
Klaus Hansen, Producenterne, har allerede (se under “The Devil came on Horseback”, bemærkninger) givet udtryk for sin oplevelse af filmprogrammet på årets branchetræf for danske dokumentarister på den vidunderlige European Film College i Ebeltoft. Et indholdsmæssigt deprimerende program, rædsel efter…
Set på European Film College i forbindelse med DFI Branchetræf for danske dokumentarister. Darfur. Vi har hørt om det, vi har læst om det, vi ved at mennesker bliver dræbt i hundreder af tusindvis, men derfra til at få uhyrlighederne…
Set på European Film College i forbindelse med DFI Branchetræf for danske dokumentarister. Der skal ikke stå meget om denne, velkendte danske dokumentarfilm af Kasper Torsting. Den er god, fordi dens hovedperson er så generøst åben i sin beskrivelse af…
Set på European Film College i forbindelse med det årlige DFI Branchetræf for dokumentarister. Se, det var en åbenbaring. Jeg havde aldrig hørt om Townes van Zandt før denne vidunderligt enkle musikbiografiske dokumentar, som tog mig ved hjertet med sin…
Set på European Film College i forbindelse med det årlige DFI Branchetræf for danske dokumentarfolk… Ja, det vil sige, jeg fik set 15 minutter før jeg forlod biografen, fordi jeg ikke kunne holde den i alle henseender larmende fortælling om…
Så fik jeg set alle 6 timer af Jennifer Fox serien og kan lave min personlige konklusion: Jeg blev ikke klogere på, hvad en “free woman” er for en størrelse. Jeg mødte en række skønne og interessante kvinder rundt omkring…
Edinburgh er festivalby i disse uger og dage. Den fremtrædende engelske avis Guardian står bag en årlig TV-Festival (det er formentlig herfra at idéen om den danske TV-festival er hentet), som løber den kommende weekend. I den forbindelse vil truslen…
Så mødte jeg ham igen, Andy Warhol (1928-1987). I Edinburgh, i forbindelse med den skotske hovedstads kæmpemæssige Festival for bøger, musik, gadeoptræden, kunst og film. Der var han, det var tydeligt at se på Princes Street, hvor National Gallerys søjler…
Den danske Producentforening skal have ros for at have gjort det muligt at kunne købe danske kort- og dokumentarfilm til privat brug, hvor Det Danske Filminstitut (tidligere Statens Filmcentral) kun har rettighederne til at distribuere til det såkaldte ikke-kommercielle marked:…
Jeg har nu (på DR2 sent aften) set to af af de seks afsnit af Jennifer Fox “Flying. Confessions of a Free Woman”, den 6 timer lange dokumentarserie, som er klippet af Niels Pagh Andersen, en af Danmarks bedste filmklippere.…
Eugene Hütz. For at være helt ærlig kendte jeg ham ikke, da Pavla Fleischer – tjekke, bosat i London – kom med et filmprojekt om ham på en workshop i Tjekkiet for et par år siden. Hun viste os nogle…
På den engelske tv station Channel4, som var forbilledet for danske TV2, men som i dag programmæssigt er ligeså ligegyldig og kommerciel som sin danske aflægger, ved man godt at dokumentarfilmen, som i starten af stationens levetid var dens adelsmærke,…
Først den dag hvor det er akkurat så let at få fat i en film som i en bog, har vi vundet, sagde en af dokumentarismens fædre, Robert Flaherty (“Nanook of the North”) for snart 100 år siden. Den dag…
Manden i huset ved havet. Sådan begynder Bergmans manuskript til filmen om lige netop den mand: ”Første akt nr. 1. Mit navn er Andreas Winkelman. Jeg er otteogfyrre år. Jeg husker at det var en trykkende oktoberdag. Jeg sad på…
Da jeg som helt ung gik i biografen Fotorama drejede film sig om cowboys og om sørøvere, og det fandt jeg i orden i den verden selv om jeg også inspireret af min skolelærer læste Oehlenschlæger og Shakespeare fra biblioteket…
Der er masser af grunde til at tage en tur til Odense for at se film fra den 27.august og en lille uge frem. Der er kortfilmfestival med et bedste af det bedste fra hele verden. Der er mulighed for…
Asger Leths Ghosts of Cité Soleil fra i år, åbner med en præsentation af byen i en rå effektiv impressionisme. Få minutter inde i filmen er man i en fortsat sitrende uro, som ikke slipper taget i en før længe…